För drygt 20 år sedan var Renault först ut med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Men på senare tid har det gått betydligt sämre.
Elbilen Renault Zoe fick noll stjärnor eftersom den försetts med en sämre typ av sidokrockkudde än i tidigare tester, och eftersom den saknar autobroms som standard på instegsversionen. Även koncernsyskonet Dacia har flera gånger fått rejäl bakläxa i krocktester.
Nu går Renaultchefen Luca de Meo ut och varnar för att biltillverkarna ibland bara går på säljargumenten från olika underleverantörer när det gäller säkerhetssystem, istället för att fråga sig vad som verkligen är effektivt och viktigt för säkerheten.
– Vi behöver hålla ett öga på vad som verkligen är viktigt i verkliga situationer utan att försöka göra bilar till julgranar pyntade med teknik som är helt onödig, sa han på en konferens anordnad av Renault under torsdagen.
Luca de Meo påpekar att de bilar som Renault och Dacia säljer följer alla lagkrav och att han respekterar Euro NCAP, men att koncernen nu ska jobba tillsammans med myndigheterna för att ändra bestämmelserna. Han efterlyser ”sunt förnuft” i krocktestdebatten.
– Om de föreslår ett system som hindrar rattfulla förare från att starta bilen skulle jag installera det imorgon. Om de vill ha ett system som begränsar hastigheten efter gällande hastighetsgräns håller jag med. Låt oss titta på problemen: hastighet, distraherade förare och fysiska åkommor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 28 maj 2022 medhåll N-iklas! Skitdåligt…
- 20 maj 2022 Passiv säkerhet ska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.