Den senaste omgången krocktester från Euro NCAP bjuder på förhållandevis få bilmodeller med toppbetyget fem stjärnor. Det har annars blivit branschpraxis i de flesta storleksklasser de senaste åren.
Först ut är Dacia Jogger som bara får en enda stjärna av fem möjliga. Dacia Jogger är en ny familjebil med plats för upp till sju personer och som är syskonmodell till Sandero, som tidigare fått två stjärnor.
Den sjusitsiga versionen saknar bältespåminnare på sista stolsraden vilket genererar minuspoäng. Passagerarna som sitter längst bak får heller inte tillräckligt skydd av sidokrockkudden. Skyddet för vuxna får 70 procent i betyg vilket är sämre än för många andra bilar. Även de aktiva säkerhetssystemen får dåligt betyg.
– För en familjebil är det här säkerhetsbetyget en besvikelse. Bilen är billigare än andra i samma klass men när det gäller säkerhet verkar det som att man får vad man betalar för, säger Matthew Avery på Thatcham Research.
”När det gäller säkerhet verkar det som att man får vad man betalar för”
I ett uttalande hävdar Dacia att biltillverkaren ”tar säkerheten för våra kunder på extremt allvar”. Målet för Dacia ska vara att ”bygga bilar som möter förväntningarna från våra kunder: moderna, billiga och som följer europeiska lagkrav”.
Dacia Jogger är strukturellt identisk med Sandero Stepway, men har en annan taklinje bakåt. Det Euro NCAP har gjort är att ge Jogger en så kallad ”partner rating” baserat på syskonbilen Sandero. Betyget för femsitsiga Jogger ska vara två stjärnor, hävdar Dacia, men Euro NCAP har bara granskat den sjusitsiga versionen där avsaknaden av bältespåminnare på sista stolsraden gör att betyget avrundas nedåt till en stjärna, eftersom det är det lägre betyget som styr.
Dacia uppger sig inte vilja ”jaga Euro NCAP-stjärnor” eller införa säkerhetssystem som bilköparna inte vill betala för. Dacia beskriver bilen som säker och hävdar att den ger bättre skydd än de flesta andra bilar på europeiska vägar i dag, utan att utveckla det argumentet ytterligare.
DS 4 har betydligt bättre krockskydd, bland annat med en aktiv motorhuv som ska skydda fotgängare vid en olycka och en mittmonterad krockkudde i kupén som ska hindra passagerarna från att krocka med varandra.
Däremot får autobromsen, som bara använder kameror och inga andra sensorer, bakläxa. Det finns ett särskilt säkerhetspaket som tillval som lägger till en radarsensor. Då ökar betyget till fem stjärnor.
Kompaktsuven Honda HR-V som är helt nyutvecklad får nöja sig med fyra stjärnor oavsett hur köparen väljer att utrusta sin bil. Det är framför allt krockskyddet för barn i baksätet vid en olycka som drar ned betyget.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 13 april 2022 De säkraste bilarna har…
- 13 april 2022 Problemet är att man inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.