Det blev ett händelserikt år för Euro NCAP som krocktestar nya bilar. Totalt testades 33 bilar och 22 av dem nådde upp till toppbetyget fem stjärnor.
Mest spektakulärt blev testet av elbilen Renault Zoe som floppade och blev helt utan stjärnor. Till och med budgetelbilen Dacia Spring från samma koncern fick en stjärna.
Nu avslöjar Euro NCAP bilmodellerna som lyckades allra bäst i förra årets krocktester. Dit hör exempelvis Mercedes EQS som med minimal marginal lyckas köra om Polestar 2 i elbilskategorin.
I kompakta suv-klassen vinner Nissan Qashqai och bland större suvar står elbilen Skoda Enyaq som segrare.
– Vi såg ganska många nya bilar lanseras under året, flera av dem eldrivna eller med hybriddrift, och många av dem uppnådde femstjärnigt resultat trots hårda krav. Bra jobbat av vinnarna, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Klassindelningen kan dock diskuteras. Polestar 2 hamnar i klassen ”Executive” vid sidan av drygt dubbelt så dyra Mercedes EQS medan Toyota Yaris Cross beskrivs som en ”liten MPV”.
Bilarna ska ha fått toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP med bilens standardutrustning och inte ha någon region på krockdockorna som klassas som ”röda”.
Lyxbil: Mercedes EQS (följt av Polestar 2)
Stor suv: Skoda Enyaq (följt av BMW iX)
Liten suv: Nissan Qashqai
Liten familjebil: Skoda Fabia
Liten MPV: Toyota Yaris Cross (följt av Volkswagen Caddy)
Elbil: Mercedes EQS (följt av Polestar 2)
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 10 januari 2022 Bra av Skoda med Enyaq.
- 10 januari 2022 Hackenbush skrev: Härligt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.