Nästa artikel
En av sju känner inte till zebralagen
Nyheter

En av sju känner inte till zebralagen

Publicerad 21 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Var sjunde person känner inte till att bilister är skyldiga att släppa fram fotgängare vid övergångsställen, visar en färsk undersökning.

Försäkringsbolaget If har frågat 3 554 personer om bilister måste lämna företräde till fotgängare vid övergångsställen som saknar trafikljus. Tio procent svarade ”nej”, fyra procent ”vet ej”.

Det innebär att 14 procent, en av sju, inte känner till den så kallade zebralagen som infördes i Sverige 1998. Lagen ger fordonsförare väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.

Enligt If kan den här bristfälliga kunskapen skapa missförstånd mellan bilister och fotgängare. Iréne Isaksson-Hellman är trafikforskare på försäkringsbolaget:

– Att så många inte känner till zebralagen är allvarligt och det leder till olyckssituationer, säger hon. Man skulle kunna tro att övergångsställen är en säker plats, men om folk inte känner till trafikreglerna kan effekten i stället bli den motsatta.

Diskutera: Släpper du alltid fram fotgängare vid obevakade övergångsställen?

Så säger lagen:

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

63 § Bestämmelser om förbud mot att köra om och passera andra fordon strax före eller på ett övergångsställe eller en cykelöverfart finns i 40 och 41 §§.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 7 kap. Bestämmelser för gående på väg:

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-11-21 17:52
Focus

Hultarn slog huvudet på spiken. Det är inte förbjudet att vara tydlig, vilket man kan tro när man läser mångas inlägg när det gäller cirkulationsplats. När det gäller övergångsställe är det än mer anmärkningsvärt att när var 7:e inte har en aning om vad som gäller, så många ändå går rakt ut eller snett ut i gatan utan att se efter om bilisten tänker stanna. Än värre är det med de som sticker ut barnvagnen först.

#c • Uppdaterat: 2011-11-21 18:21
fd trucker

Det är allt för många som tror att ett 24 meter långt och många ton tungt fordon stannar på nolltid, bara för att det finns en gällande zebralag.
Det år allt för många (även yrkesförare) som inte tycks känna till att man ska använda blinkers vid filbyte och utfart ur cirkulatiomnsplats.

#d • Uppdaterat: 2011-11-21 19:26
Thomas Sollentuna

Det onekligen illa att det bara är 10% som vet att fotgängare EJ har företräde på övergångsställen! Att 4% inte vet är kanske inte så konstigt. Att 86% tror att de har företräde är väl det som är allra värst! Inte konstigt att det händer olyckor på och vid övergångsställen. Felställd fråga från IF som också borde veta bättre, frågan borde ha varit om de känner till att fordonsförarna är skyldiga att lämna företräde víd obevakade övergångsställen. Som Wheeler tidigare påpekade man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter...

#e • Uppdaterat: 2011-11-21 20:42
Frans Böman (ej verifierad)

Bilisterna är sämre på detta.

De upptäcker övergångsställen för sent.
De skiter i att stanna.
De saktar in massor, söker ögonkomtakt men sedan chansar att komma före den gående ändå osv osv...

Men visst finns det gående som skenar rätt ut t o m på de skummaste ställena.

Men bilisterna är större svin. Åtminstonde i Östergötland.

MVH Nybliven smålänning

#f • Uppdaterat: 2011-11-21 21:39
Mistro

Suck....som redan sagts,så lägg istället fokus på idioterna som inte begriper att ta ansvar för sig själva i trafiken.
Går man rätt ut på en trafikerad gata utan att se sig för så är man bara korkad även om man tror sig ha rätt till detta.
Denna förbannade Zebralag är så dum att det inte går att beskriva med ord och skapar en enorm otrygghet för alla.
På en arbetsplats där det rör sig arbetsfordon och tung trafik brukar det vara brukligt att folk ser sig för annars slutar det illa.
De som befinner sig i det minsta fordonet vid en olycka råkar förståss mest illa ut,..men det händer inte många olyckor med truckar mfl arbetsfordon med tanke på omfattningen.....Orsak? ....Folk är rädda om sina liv och går inte bakom tunga fordon o.s.v

Lyckligtvis för mig så bor jag inte i en storstad ( då jag hade blevit vansinnig på trafiken ) men ändå ser man varje dag prov på mindre begåvade individer i trafiken som t.e.x tycker att det är helt ok att stå och samtala vid ett övergångsställe så att bilarna måste stanna för att se om de vill gå över!

Även utan denna Zebralag som gör bilföraren ansvarig oavsett hur dumma gångtrafikanterna är så är man som bilförare alltid ansvarig då man sitter bakom ratten,vilket innebär att om någon cyklar in i ens bil innan man har hunnit köra en meter så heter det att man är "vållande utan skuld" eftersom att cyklen inte har någon trafikförsäkring!
Detta innebär b.l.a att det är bilens trafikförsäkring som måste betala för skadorna och bilägaren får stå för självrisken.
De skador som uppstår på bilen ersätts med halva beloppet....

Dra något gammalt över er lagstiftare!!!

#g • Uppdaterat: 2011-11-21 22:56
Frans Böman (ej verifierad)

Suck! Sådana som vill ha egna lagar och tror sig stå över försäkringsbolagen har jag svårt för. Försöker att acceptera alla men tyvärr...

#h • Uppdaterat: 2011-11-22 07:55
hultarn

Håller med Thomas S om de 86%.
Det är verkligen illa att de flesta fotgängare inte vet vad som gäller vid övergångsställe.
Att fotgängare inte har rätten att bara kliva ut! Den 4:e paragrafen ovan verkar vara helt okänd!

Denna zebralag har orsakat så mycket lidande (och i bästa fall irritation..) i onödan. Men, försök att få myndigheterna att inse att de klantat till det... good luck!

#i • Uppdaterat: 2011-11-22 08:24
Frans Böman (ej verifierad)

Dessa kommentarer är bara sorgliga. Slappa män som aldrig varit utanför bilen och sitter och skyller på de gående när det är bilisten som i de allra flesta fall är de värsta svinen i denna situation.

Och ViB som tar upp artiklar om detta nästan daglöigen.

Nej, fy!
Dock kan jag irritera mig på kärringar som går av cykeln bara för att man ska släppa före dem...

#j • Uppdaterat: 2011-11-22 09:59
Focus

Frans B. Läs gärna utdraget ur Trafikförordningen här bredvid så kanske du förstår att det inte är så enkelt som du påstår. Tänk om trafikanter kunde tänka i termen Vi istället för att ställa olika trafikantgrupper mot varandra (Kärringar och andra).

#k • Uppdaterat: 2011-11-22 13:38
Stabil

Håller med Leifer, allrahelst när det gäller punkt 5
"Ta bort obevakade övergångsställen vid tvåfiliga cirkulationsplatser, är livsfarligt!"
Sedan har jag en fråga, varför lägger man övergångsställen precis vid obevakade tre- och fyrvägkorsningar där man som bilist samtidigt kanske skall:
- ha koll på ett antal trafikskyltar (och förhoppningsvis följa dessa)
- ha koll på medtrafikanter som t ex byter fil
- ha koll på cyklister i samma färdriktning
- ha koll på mötande fordon som gör vänstersväng
- ha koll på fordon somm kommer från höger respektive vänster.

Har en fundering, vad talar emot att lägga övergångsställen exempelvis 25m innan en sådan korsning förutom att gångtrafikanter får gå 50m längre?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.