Att köpa en eldriven kombi är inte helt enkelt. Karosstypen är fortfarande populär i Sverige, men suvarna tar i allt högre utsträckning över marknaden.
Snart kommer dock två nya alternativ. Audi A6 e-tron blir en eldriven modell i ungefär samma storleksklass som vanliga A6, och den kommer även i kombiutförande med namnet A6 Avant e-tron. Den får även sällskap i klassen av BMW i5 Touring.
Audi A6 Avant e-tron är redan smygvisad i form av en konceptbil, och designchefen Marc Lichte säger till Autocar att konceptbilen bara förändras ”minimalt” när den sätts i serieproduktion.
”Det blir intressant att se hur Audi löser paketeringen i A6 e-tron”
Lanseringen av A6 e-tron sker i början av 2024, alltså om ungefär ett år, men det är oklart om kombiversionen kommer samtidigt eller senare. Innan dess ska Audi även visa upp Q6 e-tron, en eldriven suv som placerar sig mellan Q4 e-tron och Q8 e-tron. Både Q6 e-tron och A6 e-tron bygger på plattformen PPE som även delas med en eldriven version av Porsche Macan som är under utveckling.
Batteripaketet på 100 kWh kan ge en räckvidd på upp till 70 mil som bäst, och snabbladdningsmässigt klarar bilen 270 kW. Precis som många andra elbilar blir Audi A6 e-tron bakhjulsdriven som standard, men fyrhjulsdrift blir tillval. Effekten hamnar på upp till 470 hk, men det kommer även en superstark prestandamodell som ersätter dagens bensindrivna Audi RS6.
Det blir intressant att se hur Audi löser paketeringen i A6 e-tron. Det är en lägre modell än märkets suvar och batteripaketet måste därför göras plattare för att inte inkräkta på kupéutrymmet och höja golvet för mycket.
Konkurrenten BMW i5 är ännu inte visad i konceptform men är under full utveckling hos BMW. Modellen ska lanseras senare under 2023 vid sidan av ”vanliga” 5-serien med förbränningsmotorer.
BMW i5 skiljs ut från övriga 5-seriemodeller med igentäppt grill, särskilda fälgar och andra små förändringar. Även BMW:n blir bakhjulsdriven som standard och fyrhjulsdriven som tillval, men i övrigt finns än så länge inte så mycket detaljer om exakt effekt eller batteristorlek.
Vid sidan av Audi och BMW har även Volvo tidigare haft planer på att hålla liv i kombisegmentet med eldrivna modeller, men där finns än så länge ingen konceptbil. Den tidigare Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson uppgav att eldrivna kombimodeller skulle tas fram, men sedan dess har det varit tyst.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (26)
- 5 februari 2023 Anders Egermo skrev:…
- 5 februari 2023 Anders, det där har väl…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.