Audi har offentliggjort en konceptbil som sägs vara mellan 90 och 95 procent identisk med den färdiga elkombin som sätts i produktion 2024. A6 Avant e-tron har nästan samma mått som nuvarande kombi-A6, med 4,9 meter i längd och 1,4 meter i höjd. Det enda som skiljer är bredden, elkombin är drygt en decimeter bredare.
Grunden den byggs på är nyutvecklad av Audi och heter PPE, vilket står för Premium Platform Electric. PPE har konstruerats tillsammans med Porsche och har inbyggt 800-voltssystem. Det är samma finess som finns i bland andra Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Porsche Taycan och möjliggör upprepade laddningar med hög effekt. På konceptet finns två laddportar, en på varje sida ovanför bakre hjulhuset. Men det är bara den vänstra som har CCS-uttag och möjlighet till snabbladdning med upp till 270 kilowatt. Med typ 2-laddare kan man ladda med upp till 22 kilowatt.
Batteriet på 100 kilowattimmar ska kan ge en räckvidd på upp till 70 mil. Köpare har att välja på såväl fyrhjulsdrivna quattro-varianter som enklare, bakhjulsdrivna varianter av A6 Avant e-tron. Med två motorer blir den totala effekten 350 kilowatt och vridmomentet 800 Newtonmeter.
Istället för avgasrör baktill sitter två diffusers och dessa breda kanaler har i syfte att optimera luftflödet. Audi skryter om att bilen har en luftmotståndskoefficient på 0,24 Cw. På konceptet sitter kamerabaserade sidospeglar.
Än så länge finns inga uppgifter om bagageutrymmets storlek. Inte heller bilder på interiören finns tillgängliga än. Audi avslöjar dock att det finns plats för en frunk, alltså ett främre bagageutrymme under huven.
Det kommer också en eldriven sedanvariant av A6 e-tron, vilket biltillverkaren offentliggjorde för drygt ett år sedan. Enligt Audis prognoser tror de att 40 procent av köparna kommer att välja kombin och 60 procent sedanen.
Kommentarer till artikeln (15)
- 19 mars 2022 Nåja, sent och sent. Frågan…
- 19 mars 2022 Japp, då finns det ännu fler…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.