BMW har haft en minst sagt annorlunda strategi när det gäller elbilar de senaste åren.
Redan 2013 lanserades elbilen i3 som blev en föregångare och bjöd på intressant teknik. Men efter det sänktes ambitionsnivån rejält. Sju år efter i3 kom en efterkonverterad version av suven X3 med eldrift – en modell som hamnat i skymundan bakom konkurrenterna i samma klass.
Nu vill BMW ta nya tag för att locka elbilsköpare. På senare tid har både sedanmodellen i4 och suven iX visats upp, och efter det utlovar märket fyra helt eldrivna modeller under de kommande två åren.
– 2023 ska vi erbjuda våra kunder minst en batterieldriven version i nästan alla våra segment, och under de kommande tio åren siktar vi på att leverera omkring tio miljoner helt eldrivna bilar, säger BMW-chefen Oliver Zipse till Automotive News.
Nästa år kommer en eldriven version av suven X1 som blir en konkurrent till bland andra Volvo XC40 Recharge och Audi Q4 e-tron. Dessutom kan lyxbilsköparna välja en eldriven version av 7-serien i samma klass som Mercedes EQS.
Året därefter kommer klassiska modellnamnet BMW 5-serie med eldrift – en nyhet som det ryktats om i många år. Dessutom blir det en eldriven version av suven Mini Countryman. Samtliga modeller ska byggas i Tyskland.
BMW:s nya plattform som är under utveckling har stöd för både batterieldrift och vätgasdrift. Förutom de batterieldrivna bilarna vill BMW börja sälja en vätgasdriven version av suven X5.
Kommentarer till artikeln (3)
- 24 augusti 2021 BMW var tidigt ute med elbil…
- 24 augusti 2021 "vill börja sälja X5 med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.