MLB evo
Det här är startpunkt för Audis utveckling av elbilar. Man använder sig sig av en modifierad version av MLB-plattformen som alla Audibilar har idag. Med tillägget evo utgör den grunden i Audi e-tron och e-tron Sportback.
J1
Under 2020 sker säljstarten för e-tron GT, en bil som byggs på J1, vilken man delar med Porsche Taycan. Precis som Taycan har e-tron GT en urgröpning i batteriet för fötterna i baksätet, ett slags fotgarage. Audibilar byggda på J1 delar också Porsche Taycans 800-voltssystem, som tillåter supersnabb laddning. Vid en 350 kW-laddare går det att fylla batteriet till 80 procent på 20 minuter.
MEB
MEB är ju Volkswagengruppens gemensamma plattform för elbilar och det här är Audis instegsvariant på elbilssidan. Här planeras bland annat Q4 e-tron, lika stor som Q3 utsidan, men rymlig som Q5 på insidan. Detta på grund av att det inte finns någon kardantunnel. Bakhjulsdrift är standard på MEB-bilarna och fyrhjulsdrift tillval. En produktionsvariant på Audis MEB-bil visas under 2020.
PPE
Även här är det likt J1 ett samarbete med Porsche, vilket betyder 800 voltssystem med snabb laddning. PPE står för Premium Platform Electric så det här kommer utgöra toppsegmentet med de dyraste bilarna.
Plattformen är skalbar och går att variera i längd, bredd och höjd. Ingenjörerna lovar att man kan bygga allt från suvar till stora sedaner eller kombibilar. 50 mils räckvidd och fyrhjulsdrift finns i specifikationerna och kanske får vi stifta bekantskap med en eldriven Audi A6 Avant om några år.
I det här avsnittet av Vi Bilägares podcast går redaktionschef Tommy Wahlström igenom de olika plattformarna.
Diskutera: Vad tycker du om Audis elbilssatsning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.