Artikeln är uppdaterad.
På måndagsmorgonen offentliggjorde Audi konceptbilen A6 e-tron, en ny eldriven sedan som de säger kommer att utgöra grunden för en mängd kommande elbilar från märket. När den produktionsfärdiga bilen lanseras under 2023 utlovas en räckvidd på 70 mil, 270 kW snabbladdning och 0–100 km/h på under fyra sekunder för toppversionen.
Modellen bygger på den nya plattformen PPE, Premium Platform Electric, som Audi har tagit fram tillsammans med Porsche. Plattformen är skalbar, vilket innebär att den kan justeras i storlek och batterikapacitet för att fungera i flera olika modeller – såväl suvar som mer traditionella, lågbyggda bilar.
Audi skriver att A6 e-tron är den första bilen de visar i en ny modellfamilj som kommer att innefatta både C- B- och D-segmentet, alltså hela vägen från kompakt familjebil till stor sedan – samt de suvmodeller som går att klämma in i de kategorierna. I och med att Porsche har varit med och utvecklat tekniken är det troligt att kommande eldrivna bilar från det märket, till exempel nästa Macan, också kommer att vara baserade på PPE. Den första Audin att lanseras med plattformen blir Q6 e-tron, som kommer i slutet av nästa år.
I demonstrationssyfte har Audi A6 e-tron Concept utrustats med ett 100 kWh stort batteripaket och fyrhjulsdrift tack vare en motor på varje axel. Men basversionerna kommer, i likhet med Porsche Taycan och Tesla Model 3, att vara bakhjulsdrivna.
För att vara en konceptbil är A6 e-tron Concept relativt nedtonad designmässigt, vilket tyder på att den produktionsklara bilen kommer se ungefär likadan ut när den presenteras. Även suven Q4 e-tron, som avtäcktes förra veckan, var till utseendet väldigt lik sin konceptföregångare från 2019.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.