Det är batterierna som gör att elbilar generellt sett har högre utsläpp under själva tillverkningen än en vanlig förbränningsbil. Elbilen kör dock relativt snabbt in skillnaden, även om den laddas med ”smutsig” el, eftersom den är betydligt effektivare.
Men batterierna innehåller viktiga råmaterial som kan vara svåra att bryta. Att återvinna batterierna när elbilen gjort sitt är en extremt viktig del i att sänka koldioxidavtrycket från elbilar och undvika att miljontals ton batterier fyller upp sophögar runt om i världen.
Just nu växer det fram en industri som fokuserar på återvinning av elbilsbatterier. Det är till exempel något som svenska Northvolt vill fokusera på. Men det finns ett problem med material som återvunnits ur tidigare elbilsbatterier: de ses inte som lika ”bra”.
– Generellt tycker många att återvunna material inte är lika bra som nya material. Batteriföretag tvekar fortfarande att använda återvunna material i sina batterier, säger Yan Wang, professor i maskinteknik vid Worcester Polytechnic Institute.
”Presterar bättre”
Tillsammans med flera andra forskare har han dock gjort en studie som visar att batterier med återvunna material i katoden kan prestera lika bra – eller till och med bättre – än batterier med helt nyutvunna material.
Testet har ännu inte gjorts i personbilar men de återvunna batterierna har testats i industriell skala, skriver teknikmagasinet IEEE Spectrum. Resultetet av studien är tydligt:
”De återvunna materialen presterar bättre än kommersiellt tillgängliga motsvarigheter och skapar en grön och hållbar lösning för använda litiumjonbatterier”, står det i studien.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.