– Bilen vi kör nu är fyrhjulsdriven, det är inte standard men kommer finnas som tillval, och drivs av en 1,6 liters dieselmotor som döpts till dci130, där 130 är antalet hästkrafter. Den har en sexväxlad manuell växellåda men går också att få med Nissans steglösa xtronic-låda som är byggd för att ge rätt känsla både på landsväg och i stadstrafik.
Hur är den att köra?
– Väldigt beskedlig bil, man sitter otroligt mycket bättre än i tidigare versioner. Helt klart mer premiumkänsla. Den känns inte alls svampig heller, snarare lite styv och nästan stötig.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I mitten av juli, priset är inte satt men en bit under 300 000 kr verkar troligt som grundpris.
Läs hela provkörningen av nya Nissan X-trail i Vi Bilägare nummer 9/2014 som utkommer 10 juni. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till ett lägre pris.
Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan X-trail?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg front! påminner lite om Saab !
Stackars Nissan då... Döden är nära och säker om det osar SAAB.
Körde själv Maxima under åren 2001--2003 - perfekt bil!
1,6 dieseln är från Renault och finns sedan länge i Mégane och Scenic där den gör ett bra jobb. Gör knappast bort sig hos Nissan heller. :)
Nissan är inte bättre än sin sämsta länk: RENAULT
Katastrofalt dåliga bilar över lag och gamla X-tril har bara varit ett stort elände
en följetång av reparationer i växellådor/byten och dålig driftsäkerhet.
Har bevittnat detta och det finns många som blivit både missnöjda men mest känner sig lurade då de som jag känner och drabbats av Nissan trott det var "Japansk kvalitet" i alla asiatiska bilar och bara köpt det s k "japanska", och därmed struntat i märket. Inte kul att inte vara insatt i märkesmystiken och bedrägerierna bakom emblemen
Funderade på det häromdagen - är inte dci-emblemen som sitter bak på Nissanbilarna exakt samma som sitter på Renaulterna? ;)
Ernvoye, så du har också "bevittnat" hur RENAULT är för att kunna komma med ett sånt påstående om "sin sämsta länk"? Det kan ju hända att X-trail bara varit ett stort elände men jag ställer mig tvivlande till Renault något med det att göra!
Sen påstår en känd fransoshatare i en annan tråd att Renault har fått bättre kvalitet tack vare Nissan! Eh....
Renault och Nissans samarbete innebär att de delar plattformar med varandra och även motorer, där Nissan använder Renaults motorer i flera fall - särskilt dieslarna. Systemet för fyrhjulsdrift som sitter i Xtrail är utvecklat av Nissan, och Nissans bilar tillverkas i Nissans egna fabriker samtidigt som Renaults bilar tillverkas i Renaults egna fabriker. Renault gör mycket bra bilar med hög kvalitet, jag har själv haft två Renault (Mégane 1.6 Touring Exclusivé -04 och Laguna 1.8 Euroline Ph2 -00) och de var väldigt bra - ingen rost, utmärkt produktkvalitet med felfri elektronik och allt fungerade bra. Behövde inte göra annat än vanlig service och byte av förbrukningsmaterial som bromsbelägg, däck, torkarblad och glödlampor. Klarade sig genom bilbesiktningen utan anmärkning, förutom en gång då jag hade glömt att byta en glödlampa i dimljuset på min Mégane.
Nissans växellådor i Xtrail har för övrigt inget med Renault att göra, antagligen därför som det har varit problem med dem. Sedan så har fyrhjulsdrivna bilar sämre driftsäkerhet överlag än tvåhjulsdrivna, det beror på mer komplicerad konstruktion i transmissionen där transmissionen slits.
Så du menar att Renaultloggan skulle vara ett kvalitetssigill? Inte ens du kan tro på den själv :P Nog för att Nissan inte är den bästa bilen som finns men att påstå att den har en dålig egenskap pga att det INTE är en Renaultkomponent är ju bara skrattretande.
Renault som... så vitt jag vet haft en fyrhjulsdriven bil i modern tid - Koleos. De måste ju vara bättre än Nissan på AWD-system. De har ju bara haft Kingcab, Murano, Terrano/Pathfinder, Juke, Armada, Patrol, Titan, X-trail mfl. Och ett litet system vid namn ATESSA som har florerat i diverse bilar under åren....
*Den bilmodell som uppvisar högst andel modellrelaterade fel bland treåringarna är Renault Megane med 27 procent* Detta är från bilbesiktningen 2012 och visar på andelen fel efter tre år. Alltså årsmodell 2009.
Vad gäller miljörelaterade fel bland treåringarna(2012) så var Renault det sämsta märket.
Vad gäller ägarrelaterade fel bland treåringarna(2012) så hamnar Renault Megane sämst till.
Taskigt läge för Renault mao.
De behöver nog samarbeta lite mer med Nissan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.