Nissan presenterar nya Murano som deras crossover-flaggskepp, en bil som visar tillverkarens säregna designtänk. Liksom tidigare generationer av Murano så är det här en bil som är just design parat med funktionen hos en kombi.
De lite ilskna strålkastarna och den klassiska boomerangböjen i grillen ger ett kaxigt första intryck, medan taklinje och skärmar bidrar med betygligt mjukare former. Nissan talar mycket om just designen hos nya Murano, exempelvis den frånkopplade d-stolpen som ska få taket att skenbart ”sväva”. Segmentet crossover kan tendera att bli mer designstudie än praktiskt funktionella fordon, men nya Murano har även en del intressant tekniskutrustning.
Bilen kan utrustas med hela fyra kameror för att bland annat eliminera dödavinkeln-situationer och för att ge en ”runt om” -vy vid parkering. Bilen har även tre radarsystem som styr autobroms och farthållare. I USA kommer bilen att levereras med Nissans V6-motor på 3,5 liter och 260 hästkrafter, vilka motorer som blir aktuella i Sverige är ännu oklart liksom priset. Bilen driver i på framhjulen men erbjuds även med fyrhjulsdrift som tillval, kraftöverföringen sker via Nissans senaste steglösa automatväxellåda Xtronic.
Diskutera: Vad tycker du om Nissans crossover Murano?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I mitt tycke förbannat läcker - såväl ut- som invändigt.
Det har ju genom åren funnits en och annan bil som placerat blinkersen längst in i lamppaketet. Jag har aldrig riktigt förstått hur det skulle förbättra synbarheten. Även denna bil har denna designgimmick.
Verkar vara en djävligt bra bil.
Ja, jag skulle tänka mig att äga en.
byt ut grillen mot random audi/bmw/volvo eller vad som helst och ingen skulle se skillnad
Jämfört med Juken ser den bättre ut.
Roy: Sett det också. På många bilar funkar det - inget man tänker på. Gamla Caddy hade dock en rätt mesig blinker som satt för nära halvljuset, för nära mitten av bilen. Totalt intetsägande :P
Är den bara starka nog i förhållande till resten av ljuset så funkar det nog.
Just i Muranons fall skulle jag tippa på att det har att göra med de amerikanska ljusreglerna. Där måste ju bilar ha sidomarkeringsljus, vilket troligen det orangea med en svart ram runt är (i ytterkant av strålkastarhuset). Hade de haft blinkersen längst ut hade de behövt montera dit en extra orange lampa någonstans, och det ser i princip alltid förjävligt ut.
http://images.thecarconnection.com/lrg/2012-bmw-3-series_100380918_l.jpg
Här är en F30 med sådana extralampor.
Dessutom - även om man fått det snyggt hade de behövt göra olika stötfångare för Nordamerika och resten av världen.
Det kan också vara så att det där är den USA-specifika utgåvan, eftersom den visas i just New York, och att bilarna till övriga världen har blinkersen ytterst. Det är ju inte mer avancerat än att skifta kablarna i princip.
Ja, den var snygg... Det skulle nog vara trevligt att ha en med en 6:a.... men det lär väl inte hända i det här landet... det blir nog en tråkig oljebrännare.
Ser ut som en överjäst kombi/halvkombi. Helt onödigt och opraktiskt. Sedan undrar jag hur alla kan tycka att denna bilen är fantastisk, att år 2015 lyckas göra en bil som har högre CO utsläpp (diesel med 220 g/km) än en Toyota Avensis av 2006 års modell med 4-stegs automatlåda (bensin) som hade 202 g/km. Det är rena galenskaperna!. Ingen är ens kritiskt till det som pågår? Att en 8 år äldre omodern Toyota Avensis belastar miljön mindre än en bil som lanseras 2015 borde vara katastrof för alla. Vet i 17 inte om en Avensis ifrån 2006 lastar mer än denna nya Nissan modellen, men jag skulle inte vara förvånad om så vore fallet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.