Det har blivit med Mercedes-Benz som med butikerna för märkesjeans. Man vet aldrig vad som ligger på hyllorna. Förr fanns jeans i blått och kittfärgat, möjligen i svart. I dag erbjuds midjehöjder i massor, hippiemönstrade detaljer, utslitet skick från början, hål på knäna, stentvättat, smalt, brett, elastiskt … och en Mercedes finns som bekant inte längre i modellerna ”stor” och ”något mindre”. Det är mer ”tänk på en biltyp” så plockar säljaren fram något ur hallens vildvuxna flora.
Senaste sticklingen heter GLA och firade premiär på årets Genèvesalong. Det är en liten ”suv-modell” baserad på märkets lilla, fram- eller fyrhjulsdrivna plattform där även A-, B- och CLA-modellerna återfinns i en svärm versioner. Receptet förefaller plankat nästan rakt av från Volvo, vars V40 Cross Country är tillagad efter exakt samma recept på grundmodellen V40.
GLA har således lite högre markfrigång (fyra centimeter), lite högre kaross (ytterligare två tack vare de standardmonterade relingarna), något större totallängd (två cm) och dessutom ett större bagageutrymme (varierbart 442–1 235 dm3, mot 341–
1 157 för A-klass). En ytterligare finess med bagageutrymmet är att baksätets ryggstöd med hjälp av en liten flärp kan ställas i olika vinklar och därmed variera bagagerumsvolymen. Diverse mer eller mindre funktionella terrängattribut på utsidan har förstås också applicerats, man anar dock att de värsta hinder en GLA-ägare möter i sin väg blir dörrvakterna kring Stureplan.
Precis som med V40 CC har GLA ändå tjänat på att lyftas en smula från marken. Det är enklare att kliva in i kupén, som dock fortfarande känns väldigt trångt för fler än två. Dessa båda sitter dock sagolikt skönt i omslutande, höga och lite skålade stolar med inbyggda nackskydd. Förarmiljön är den samma som i syskonversionen och en mycket trivsam arbetsplats med hög finish och märkestypisk ergonomi.
Jag körde en version med 170 hk-dieseln och fyrhjulsdrift, samt standardfjädring. Det ska erbjudas ett utförande med 15 millimeter lägre fjädring också, liksom (i sommar) ett med 30 mm längre fjädrar fram och 22 mm längre bak också (det senare tillsammans med annan styrning). Standardutförandet är en aning mjukare än den ganska hårdfjädrade A-klass och gick behagligt även på en del sämre vägar. Mitt alldeles subjektiva öra tyckte också att bilen (på varm skånsk vårasfalt) rullade en smula tystare än sitt syskon – ett kommande test får avgöra den saken i detalj.
Fyrhjulsdrivningen provades på en terrängbana och skötte sig finfint, liksom även finessen DSR (Downhill Speed Regulation), nedförsbroms via ABS-systemet. En speciell lutningsmätare för både längs- och sidled finns som en kul detalj i det omfattande informationssystemet, vars grafik ser läcker ut. Liksom i nya C-klass har GLA märkets nya barnstols-identifiering i passagerarstolen fram. Man är inte längre bunden till något särskilt stolsmärke för att krockkudden automatiskt ska kopplas ur när barnstol kommit på plats.
Inledningsvis kommer GLA i fyra utföranden: 200 CDI med framhjulsdrift och manuell låda, från 304 900 kronor, provversionen med fyrhjulsdrift och automatlåda som standard från 358 900 kronor, samt bensinversionerna 200 med manuell låda, 285 900 kronor, och GLA 250 4MATIC med automatlåda, från 369 900 kronor. Om någon månad förväntas ytterligare tre versioner och i höst ”kioskvältaren” (enligt Mercedes) GLA 180 för 264 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes GLA?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4MATIC (2014)Betyg
PRIS, FRÅN KR: 358 900.
MODELL: Kompakt suv.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 442/B 180/H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 595.
MOTOR: 4-cyl längsmonterad rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 400–4 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 400–3 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. 0–100 km/tim på 8,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: BMW X1, Volvo V40 CC.
VAD NYTT? Högre, ”terrängstukad” och fyrhjulsdriven A-klass.
FÖR VEM? Den som vill ha bättre framkomlighet men kan försaka utrymmen.
PLUS: Stark motor, kvick och mjuk växellåda, finish, markfrigång.
MINUS: Baksäte, sikt, utrymmen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mercedes sålde fler bilar i mars månad än vad de någonsin gjort. En förutsättning för att överleva på en marknad som producerar fler enheter än vad som säljs, så måste man ge fler kundgrupper möjlighet att välja märket. Det kommer att komma ännu fler versioner framåt och ännu fler kommer att kunna hitta en modell som de annars skulle gått till ett annat märke för att köpa. GLA är ett sätt att fördela kostnaderna för MFA plattformen ytterligare. MFA (front/all-wheel) säljer de också till Infiniti. MRA (rear/all-wheel) plattformen, som just kom till C-klass, kommer inte att säljas vidare till andra tillverkare. Mercedes vill inte släppa övertaget de har via denna plattform mot konkurrenterna. På dessa två plattformar ska 90% av hela produktionen ligga. Totalt ska Mercedes komma med 40 olika modeller. Så frågan är om det inte är lättare att välja ett par jeans ändå.
"Vad tycker du om nya Mercedes GLA?" Jag hade först förväntningar när det började ryktas om en mindre SUV som låg under GLK i storlek. Men den blev mindre än jag trodde. Jag hade hellre sett en GL"B". För mig är bagagen lite för liten och dessutom tycker jag att jag sitter nära överkanten av vindrutan (jag är bortskämd med B-klassens volym). Annars är det en trevlig modell.
@Thommys:
-DB ligger efter Audi i volym och låångt efter BMW.
-"övertaget de har över konkurrenterna"? Kan du förklara övertaget över Audi/BMW?
Tjalle, Nej det är inget jag behärskar. Det handlar mycket om produktions teknik. Hur man får en mer kostnadseffektiv tillverkning. Att kunna använda mindre mängd material och att får ner vikten på produkten men ändå behålla hållfastheten. Här ligger mycket pengar att spara för den som kan åstadkomma detta på ett bra sätt. Mercedes har bra koll på hur de ligger till bland konkurrenter och säljer inte bort övertaget i första hand. En plattform är oerhört dyr att ta fram.
Ser ut som en trevlig bil, kanske den i A-klassen där linjerna lirar bäst. Synd att de ska vara så satans dyra bara. De har ju på ren svensk ingen jävla skam i kroppen känns det som. :P Tänkte jag skulle se vad den kostade mot en jämförbar X1'a men det var helt omöjligt. Gav upp när deras inavlade byggsystem ville ta bort fälgarna jag valt, och sportchassiet, när jag valde AMG velourmattor. Störde mig på att M-paketet är hårt styrt på hos BMW men Mercedes tar fan priset. Innan valde jag en fälgmodell, sen ville jag ha brunt läder. Då var man tvungen att ha svarta fula fälgar och Edition 1-paket för över 60 000 kr! Det är ju helt rubbat!
Tommys: om du inte vet vad du pratar om, kanske du bör vara tyst.
Exempelvis Audi, kan använda plattformar från VW, som även används av Seat och Skoda. De är helt nya och sparar enl. VW 80-100 kg jämfört med tidigare arkitektur. Volym mellan 1-5 miljoner st. - det är mycket mer än vad DB har.
Det är, primärt, INTE produktionsteknik - det är, i huvudsak., produktutveckling.
ALLA har koll på vad konkurrenterna gör- kallas Benchmarking.
Men nu är det inte jag som säger detta utan Mercedes. Du kan ta diskussionen med dem och tala om vad som är rätt och fel i vad de gör. Att de kan sälja MRA plattformen vidare för att den ändå inte är bra.
Thommys, det var någon som sade att han var störst, bäst och vackrast - det är lika trovärdigt.
Jag är övertygad om att DB har mycket bra arkitektur - men det är inte självklart detsamma som att de har dom bästa - det varierar dessutom över tid..
Enligt egen utsago hade ju SAAB utvecklat "den bästa arkitekturen" - fast den blev aldrig helt färdig.
En plattform/arkitektur består till c:a 80% av komponenter från leverantörer - och den utvecklas/modifieras ständigt.
Mercedes kommer att bli uppköpta av kineserna, (kom ihåg var du läste det först!)
Dom bara apar efter BMW men har inte deras värde som varumärke!
Sven E, menar du köpa Daimler eller att det skulle sälja av personbilstillverkningen Mercedes till kineserna? Mercedes genererar stora vinter till moderkoncernen Daimler så varför skulle de sälja av den biten? Den största enskilda ägarn i Daimler är Kuwait med knappt 7% av aktierna, sedan kommer Renault/Nissan med ca 3%. 75% av aktierna ägs av intuitioner världen över. Jag ser inget som säger att kineserna skulle köpa detta företag, även om det säkert finns de som vill i Kina.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.