Bränsleförbrukningen hos nya bilar minskar i Sverige. Under årets sex första månader har förbrukningen sjunkit med sju procent.
- Den snabba utvecklingen mot allt bränslesnålare bilar är mycket glädjande, säger Ulf Perbo vice VD BIL Sweden.
Bränsleförbrukningen hos nyregistrerade bilar i Sverige sjönk med nära 7 procent under första halvåret 2010, jämfört med motsvarande period i fjol.
- Sverige är nu inte längre ett av de länder vars nya bilar har högst bränsleförbrukning och vad gäller utsläpp av fossil koldioxid är Sveriges nya bilar bland de bästa i världen, säger Ulf Perbo.
Koldioxiden sjönk - men ändå inte
Det officiella värdet speglar utvecklingen av bränsleförbrukningen men tar inte hänsyn till huruvida drivmedlen är förnybara eller fossila. Exempelvis räknas etanol som bensin och biogas som naturgas, vilket gör att de officiella siffrorna skiljer sig från de verkliga om man väljer att studera dem ur ett koldioxidperspektiv.
Ser man på de officiella siffrorna för koldioxidutsläpp sjönk dessa från 169 gram/km första halvåret 2009 till 158 gram/km samma period i år.
Det verkliga värdet var oförändrat 134 gram/km. Orsaken att det verkliga värdet inte sjönk var en nedgång i antalet nyregistrerade etanolbilar.
Bränsleförbrukningen hos nyregistrerade bilar i Sverige sjönk med nära 7 procent under första halvåret 2010, jämfört med motsvarande period i fjol.
- Sverige är nu inte längre ett av de länder vars nya bilar har högst bränsleförbrukning och vad gäller utsläpp av fossil koldioxid är Sveriges nya bilar bland de bästa i världen, säger Ulf Perbo.
Koldioxiden sjönk - men ändå inte
Det officiella värdet speglar utvecklingen av bränsleförbrukningen men tar inte hänsyn till huruvida drivmedlen är förnybara eller fossila. Exempelvis räknas etanol som bensin och biogas som naturgas, vilket gör att de officiella siffrorna skiljer sig från de verkliga om man väljer att studera dem ur ett koldioxidperspektiv.
Ser man på de officiella siffrorna för koldioxidutsläpp sjönk dessa från 169 gram/km första halvåret 2009 till 158 gram/km samma period i år.
Det verkliga värdet var oförändrat 134 gram/km. Orsaken att det verkliga värdet inte sjönk var en nedgång i antalet nyregistrerade etanolbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rubriken kunde lika gärna kopierats från en tidigare: "Dieselbilar ökar kraftigt i Sverige". Eftersom den ökningen är den stora orsaken till minskningen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.