Nästa artikel
Daniel Helldén slutar som trafikborgarråd – nu vill han in i riksdagen
Nyheter

Daniel Helldén slutar som trafikborgarråd – nu vill han in i riksdagen

Publicerad 31 augusti 2021 (uppdaterad 31 augusti 2021)
Som rikspolitiker vill MP-toppen bland annat ändra bonus-malussystemet för att gynna små elbilar.

I samband med valet nästa höst kommer Miljöpartiets Daniel Helldén att sluta som trafikborgarråd i Stockholm och i stället kandidera till riksdagen. 

Helldén valdes till oppositionsborgarråd 2011 och blev trafikborgarråd efter valet 2014. Under sin tid som ansvarig för stockholmstrafiken har han väckt många känslor hos befolkningen – inte minst bland bilisterna. Införandet av miljözoner och sommargågator, satsningar på cykelvägar, illa fungerande snöröjning och kaoset med elsparkcyklarna har fått många att uttrycka sina åsikter. 

I en intervju med Expressen säger Helldén att han är medveten om att han kan provocera, men menar att han också får många positiva reaktioner.

Till Dagens Industri säger han att han i valrörelsen framför allt kommer att söka väljarnas förtroende i frågor som rör infrastruktur och transporter. Huvudfokus är att bekämpa klimatförändringarna. 
– Hela den omställning som jag hållit på med i Stockholm, att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafiken, handlar om att fixa klimatutmaningarna. Fossilfritt stål är nödvändigt, men också saker i människors vardag, säger han till tidningen.

Som riksdagsledamot vill Daniel Helldén bland annat ändra bonus-malussystemet så att mindre elbilar får mer bonus och de som köper stora bilar får betala mer. 
– Jag är av åsikten att ingen i dag borde köpa något annat än en elbil. Det ska inte få ställas ut några andra nya bilar på gatan, säger han till DI.

Till tidningen säger han också att han menar att systemet som är på plats i dag, med generösa bonusar för stora laddhybridbilar, är utformat för att gynna Volvo Cars försäljning. Han anser att politiken, även Miljöpartiet, har låtit sig styras av biltillverkarens agenda.
– Mycket av det system vi har i dag finns till för att Volvo ska få sälja sina bilar, säger han.

För att få fler att byta till klimatsmarta bilar föreslår Helldén också att klimatbonusarna ska vara högre på landsbygden än i städerna. 
– Vissa säger att man ska dubbla bensinpriset. Jag tycker att man ska använda resurser för att få folk att byta bilar istället, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 3 september 2021 Många av dom små elbilarna…
  • 1 september 2021 andreas skrev: lsoderlund…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.