Nästa artikel
Daniel Helldéns plan: Så ska bilisterna kunna ladda bilen hemma
Reportage

Daniel Helldéns plan: Så ska bilisterna kunna ladda bilen hemma

Publicerad 24 november 2020 (uppdaterad 25 november 2020)
Foto Daniel Helldén: Anders J Larsson
Stockholm ska bygga tusentals nya laddstolpar för elbilister – om tio år ska nästan alla p-platser ha laddmöjlighet. Men majoriteten får mothugg från oppositionen när det gäller effektfrågan och miljözonerna.

Nästa års budgetförslag för Stockholms stad presenterades tidigare i november. En av nyheterna som den grönblå majoriteten vill få igenom är så kallad ”innovativ gatuladdning” för elbilar.

Tanken är att det ska bli lättare för lägenhetsbor att ladda sin elbil – och det kan även sprida sig till andra kommuner. Det tror i alla fall Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Men exakt vad den innovativa gatuladdningen innebär är än så länge inte klart.

– Vi har ju i dag systemet med laddgator som vi sätter upp tillsammans med elbolagen. Det är en trög och otroligt kostsam verksamhet. Det här uppdraget innebär att komma på nya innovativa lösningar. Vi har inte de lösningarna än, men en sak vi pratar om är att utnyttja den ström som finns i området istället för att dra fram el till varje laddpunkt, säger han till Vi Bilägare.

Han hoppas få med sig fastighetsägarna på tåget för att ”låna” ström från närliggande hus. En annan lösning kan vara lyktstolpsladdning i de områden som har lyktstolpar, och om elsystemet är dimensionerat för det.

– Då kan vi snabba på omställningen och få bättre laddmöjligheter. Det handlar framför allt om långsamladdning, inte snabbladdning, men om man tänker sig 10–16 ampere och någon form av tidsstyrning skulle det gå. Det är en av sakerna vi ska titta på.

”Effektfrågan är problemet”

När det gäller gatuladdning av elbilar skiljer sig inte majoritetens uppfattning från oppositionens, enligt Jan Valeskog (S), som är oppositionsborgarråd i Stockholm.

– Men det vi diskuterar är effektfrågan, alltså om vi klarar elförsörjningen. Vi satte igång med möten om detta strax före valet men därefter har det gått väldigt trögt. Vi är kritiska mot att det inte hänt något trots att vi var överens om att detta har högsta prioritet, säger han, och fortsätter:

– Ingen vet hur snabbt elbilsomställningen kommer gå men infrastrukturen måste finnas på plats, det är en förutsättning.

Läs också: Klart: Hastigheten höjs eller sänks längs 135 mil väg

Fler laddstolpar är en förutsättning för att elbilsomställningen ska ta fart, enligt oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S). Foto: Frankie Fouganthin/Creative Commons/Wikimedia

”Ett väldigt ambitiöst mål”

Hos bolaget Stockholm Parkering ska hälften av alla nybyggda parkeringsplatser ha laddmöjlighet redo och resten ska vara ”förberedda” för elbilsladdning enligt budgetförslaget. Om tio år ska dessutom alla p-platser som inte är till för korttidsparkering, till exempel 15–30 minuter, ha tillgång till laddning.

– Det är ett väldigt ambitiöst mål. I dag är hälften av alla bilar som säljs i Stockholm laddbara och jag tror inte det är en coronaeffekt. Inom kort tror jag majoriteten kommer vara elbilar. 2030 kommer det nästan bara vara laddbara bilar i Stockholm. Vill man göra det valet ska vi som stad hjälpa dem, säger Daniel Helldén.

Han vill också minska antalet parkerade bilar i Stockholm, men säger också att p-platserna inte kommer försvinna helt.

– Vi måste ju lösa uppgiften för de som har bil.

Stockholm ska ha 4 000 laddplatser 2030. Är det målet nåbart, och är det tillräckligt?

– Nåbart är det. Vi är uppe i 2 000 nu vid årsskiftet, både laddgator och besöksparkeringsplatser i garage. Jag räknar med att vi når målet, men om det räcker är en intressant fråga. Vår ambition är att alla som kör bil i Stockholm ska köra elbil och då behövs mycket mer.

Läs också: ”Trafiken måste minska – den som är kvar ska vara eldriven”

Både majoriteten och oppositionen i Stockholm vill själva kunna styra över trängselskatten.

Annorlunda trängselskatt

När det gäller trängselskatten är det inte kommunen som tar beslut om den utan riksdagen. Det vill Daniel Helldén ändra.

– Då kan vi bestämma belopp och tider. Vi vill ha dynamiska belopp för att bättre kunna styra prisnivån beroende på hur trafiken faktiskt är och inte vara låst till ett gammalt beslut. Det blir så trubbigt. Vi kanske inte vill styra dag för dag, men månadsvis kanske vi vill ha.

Även Jan Valeskog vill att kommunen ska få mer makt över trängselskatten, till exempel för att kunna rabattera för elbilister – något även Daniel Helldén öppnar för.

– Men det lär inte gå i en handvändning. Sedan tycker vi att täkterna från trängselskatten ska tillfalla invånarna i Stockholmsregionen eftersom det är de som kör där. Där finns det en politisk enighet. Men jag tror inte det är lämpligt att Daniel Helldén bestämmer hur det ska fungera. Vi ska nog ha det reglerat så det inte urartar, säger Jan Valeskog.

Vill ha fartkameror

Inte heller när det gäller fartkameror har kommunen så mycket att säga till om. Det är regeringen och Trafikverket som styr över dem. Men även det vill Daniel Helldén ändra.

– Fartkameror är ett billigt, smart och enkelt sätt att öka trafiksäkerheten. Vi skulle få en mycket bättre stadsmiljö och då slipper vi bygga om med farthinder och annat.

Däremot får han mothugg av oppositionen när det gäller trafikflödet i staden.

– Vi vill öka tillgängligheten i trafiken och genomströmningen. Men de blågröna har snarare haft motsatt uppfattning, att försvåra trafiken för personbilar. Det är en viktig samhällsekonomisk fråga, det finns inget egenvärde i att försvåra för bilarna – tvärt om ska vi underlätta för all trafik. Det är jätteviktigt för oss. Vi ska effektivisera allt vi kan, säger Jan Valeskog.

Fler fartkameror kan vara på ingång om Stockholms kommunpolitiker får som de vill – särskilt på sträckor med mycket barn.

Oense om miljözoner

De nya miljözonerna som är på gång kallar Socialdemokraterna för symbolpolitik.

– Redan förra året klarade vi miljökvalitetsnormerna utom på Essingeleden, och i år klarar vi dem med stor marginal. Troligtvis klarar vi även de statliga miljömålen när det gäller utsläpp av kväveoxider. Det har självklart att göra med pandemin och att folk kör mindre bil, men oavsett går det väldigt fort. Det är en fantastiskt positiv utveckling, säger Jan Valeskog.

Enligt honom har det funnits åsikter från majoriteten om att det kommer ta ”ljusår” innan Stockholm nå de statliga miljökraven.

– Men det visar sig att vi når dem redan i år. Så det där med ljusår har vi nog olika tidsuppfattning om.

Läs också: Daniel Helldén om att cykelregeln försvinner: "Ett steg tillbaka"

Miljözonerna beskrivs som symbolpolitik av oppositionsborgarrådet. ”Vi klarade miljönormerna med marginal i år”, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.