I de centrala delarna av Stockholm ska trafiken vara lokalt utsläppsfri redan 2030. Det föreslår det grönblå styret.
Det är politiker från Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna som lägger fram förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
För att klara målet ska Stockholm snabba på utbyggnaden av laddmöjligheter i garage och även för gatuparkering. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har tidigare pratat om så kallad ”innovativ gatuladdning”, och om tio år ska alla p-platser som inte är till för korttidsparkering ha tillgång till laddning.
– Vi måste ju lösa uppgiften för de som har bil, har han sagt i en intervju med Vi Bilägare.
Tanken är att bara tillåta laddhybrider som själva kan stänga av förbränningsmotorn
I debattartikeln upprepas också förslaget som Stockholms stad fortfarande inte fått gehör för i riksdagen, nämligen att ändra på trängselskatten. En idé kan vara att sänka trängselskatten för elbilister.
Den som kör laddhybrid ska enligt förslaget få köra in i de centrala delarna så länge bilen är utrustad med så kallad geofencingteknik. Det innebär att bilen själv kan avgöra när den kör in i en miljözon och kan stänga av förbränningsmotorn.
Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.