Nästa artikel
Planen: Bara nollutsläppsbilar i Stockholm om nio år
Nyheter

Planen: Bara nollutsläppsbilar i Stockholm om nio år

Publicerad 11 juni 2021 (uppdaterad 11 juni 2021)
De resor som görs i centrala Stockholm ska vara lokalt utsläppsfria senast 2030, enligt ett nytt mål från de grönblå partierna.

I de centrala delarna av Stockholm ska trafiken vara lokalt utsläppsfri redan 2030. Det föreslår det grönblå styret.

Det är politiker från Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna som lägger fram förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

För att klara målet ska Stockholm snabba på utbyggnaden av laddmöjligheter i garage och även för gatuparkering. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har tidigare pratat om så kallad ”innovativ gatuladdning”, och om tio år ska alla p-platser som inte är till för korttidsparkering ha tillgång till laddning.

– Vi måste ju lösa uppgiften för de som har bil, har han sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Tanken är att bara tillåta laddhybrider som själva kan stänga av förbränningsmotorn

I debattartikeln upprepas också förslaget som Stockholms stad fortfarande inte fått gehör för i riksdagen, nämligen att ändra på trängselskatten. En idé kan vara att sänka trängselskatten för elbilister.

Den som kör laddhybrid ska enligt förslaget få köra in i de centrala delarna så länge bilen är utrustad med så kallad geofencingteknik. Det innebär att bilen själv kan avgöra när den kör in i en miljözon och kan stänga av förbränningsmotorn.

Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.