Förra året omkom 223 personer i trafikolyckor på svenska vägar, vilket var den lägsta siffran sedan man började föra särskild statistik över trafikolyckor.
Men för att minska antalet omkomna i trafikolyckor ännu mer används idag en mängd olika ”beprövade men trubbiga” verktyg – trots att det finns ny och smart teknik som inte används. Det skriver Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Han vill installera en uppkopplad GPS-enhet i alla bilar för att kunna hålla koll på hur fort de kör – och på så sätt sänka hastigheten i trafiken och minska antalet omkomna i trafikolyckor.
”Det är som om vi fortfarande skulle ha vev på bilarna trots att elstart uppfunnits. Är vi 2020 rädda för den fantastiska teknikutveckling som skett i samhället för trafiksäkerheten och inte vågar ta hjälp av den?”, skriver Daniel Helldén.
Att begränsa hastigheten med GPS görs redan i dag för elsparkcyklar. De kan inte användas i vissa områden och på andra gator finns en lägre hastighetsgräns som de måste hålla.
”Vi skulle alltså kunna få en avsevärt bättre trafiksäkerhet om vi bara fick möjlighet att använda den nya tekniken fullt ut”, skriver Daniel Helldén, som också tycker det vore en självklarhet att biltillverkarna själva programmerar in den här typen av system i bilarna så att de inte kan köras snabbare än tillåtet.
Läs också: Miljöpartiet försvarar förslaget: ”Teknik som redan finns
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta kommer så småningom och det är alla fortkörare som bäddat för det. Klappa er på axeln och säg "bra gjort".
Ingenting som säger att Polisen kan bli digital.
Haha, vilken grej. Såg att det var män i åldern 25-44år som stod för de flesta olyckorna. Sätt GPS-spärr i deras bilar. Vi andra som sköter oss, skall inte behöva ta "sk-t" för att de inte klarar av att köra bil.
Erik Söderholm har gjort underverk för ViB. Nu går det snabbt att hitta nyheter. Förut tog det någon eller några dagar.
Hur länge ska den här rabiata häxjakten på bilister få pågå, innan vi bilister har fått nog och gör något för att få stopp på den.
En åtgärd som självklart väcker känslor. De som vill ha friheten att fortsätta gasa utan tekniska hinder gillar så klart inte förslaget.
S.k. Geofencing kommer sannolikt att komma även om Helldén pensionerar sig.
Man har mest skyldigheter i trafiken och sällan rättigheter att göra fel så länge man inte kan hävda nöd. De gångerna folk har rätt till nödparagrafen motsvarar sannolikt inte den vinst man skulle få samhällsekonomiskt om folk höll lagstadgad hastighet. Olyckorna skulle minskat drastiskt vilket skulle medföra enorma vinster i uteblivna kostnader för sjukvård, försäkringsutbetalningar, rehabilitering, personligt lidande och så hade man inte behövt bygga säkrare vägar i samma takt. Bilproducenterna hade haft svårt motivera att effektstarka bilar tillverkas i lika stort antal.
Med tanke på att jag har egna erfarenheter av att ofta bilda köer trots hållande av högsta tillåtna hastighet och att jag ofta ser grova hastighetsöverträdelser, tycker jag att det låter som ett bra förslag. Frihet under ansvar verkar tyvärr inte fungera i trafiken.
Det kommer säkert att inträffa olyckor även efter en sådan lagändring var så säker, men sannolikt kommer konsekvensen av dessa att minska. Det vimlar av körkortslösa, rattfulla, stressade, trötta trafikanter som inte bör vistas i trafiken. Det finns hör och häpna även de som har lika mycket fokus på telefonen som på vägen när de kör.
Vi är redan i ett samhälle som är övervakad av teknik. Jag är ingen vän av att minska folks friheter; men om man som jag dagligen ser och läser om negativa effekter av för högt hållna hastigheter och det finns en hyfsat enkel lösning så är den värd att utreda/testa tycker jag. Att ha poliser ständigt patrullerande på alla våra vägar är en omöjlighet och inte särskilt ekonomiskt. Bättre då med geofencing så att rattfyllot inte har möjlighet att köra dubbelt så snabbt på vägen mot vad man får.
Som Mattse skriver kommer man kanske även att kunna justera hastigheterna uppåt när fartöverträdarna stoppas. Man kommer kanske även att kunna ha differentiella högsta tillåtna hastighetsgränser när trafikmiljön tillåter detta.
Moderaterna/Stockholm väljer att stödja sig på MP och låter dåren Daniel Helldén löpa helt fritt utan tyglar ... det är värst!
Jag tycker att Farbros Blå's inlägg varit balanserade och välskrivna i motsats till vissa andras. Daniel Hellden kan vi nog bortse ifrån i dessa sammanhang för det finns andra och annat som kommer att driva dessa frågor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.