Nästa års budget för Stockholms stad presenterades i förra veckan. Ett av målen som rör bilägarna är att trafiken ska minska.
– Vi behöver ställa om trafiken för att nå klimatmålen. Trafiken måste minska, och den vi har kvar ska gå på el, sa Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, på onsdagens pressträff.
Den grönblå majoriteten i Stockholms stad vill att alla nya parkeringsplatser som byggs ska vara förberedda för att ladda en elbil, och hälften av platserna ska ha laddmöjlighet framdragen och redo att användas.
Dessutom ska 20 procent av alla parkeringsplatser som hör till befintliga bostäder ha laddplats.
Elbilsladdning på gatan
En annan nyhet är att Stockholms stad vill börja använda ”innovativ gatuladdning” för att förse samtliga gatuparkeringsplatser utom korttidsplatser med laddmöjlighet. I teorin skulle det kunna handla om lyktstolpsladdning eller andra lösningar, men det är inget som är bekräftat.
Stockholms stad har tidigare fått kritik från flera håll för att antalet laddplatser för elbilar är för litet jämfört med antalet elbilar som rullar på vägarna. Till 2022 är planen att ha totalt 4 000 laddplatser för elbilar, jämfört med 2 800 i dag.
Om Stockholm ska nå EU:s rekommendation, att det högst ska gå tio elbilar på varje laddpunkt, behövs 48 000 nya laddpunkter till 2030 enligt en rapport från Stockholms Handelskammare.
Vi Bilägare har sökt Daniel Helldén för en kommentar.
Läs också: Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Se bara till att betalcirkusen kring laddning ordnas upp och förenklas. Innan dess kan inte elbilen få fullt genomslag.
Nu är ju Helldén inte mannen som kan räkna ordentligt. Redan idag finns för lite elkraft indraget till Stockholm. Dessutom, för att försörja alla laddplatser så behövs ledningsnätet förstärkas. Hela ledningsnätet. Vilket betyder uppgrävda gator över hela Stockholm. Hur mycket energi som kommer att ha gått åt innan detta är klart kan man ju fundera över. Avsätt karln.
Jag har aldrig längtat så till ett val som nu.
Det är typiskt Miljöpartiet.
Om Helldén vill nå klimatmålet kanske han bör stänga Värtaverket, som släpper ut mer än vad hela LKAB och Eon tillsammans gör, lägg där till att han kan stänga ned de flertalet Aktiva hamnar i centrala delar av Stockholm. Men varför välja de uppenbara och lätta lösningarna...
Ska bli spännande att se om MP åker ut i kommande val. Trots allt snack om miljö senaste åren så klarar inte MP ett kommande val om de inte gör något som övertygar väljarna. Uppenbarligen är det knappt 4% som tycker att MP har en sådan bra miljöpolitik att det är värt att rösta på.
Sen ska tilläggas att många prioriterar annat före klimat just nu, som kriminalpolitik, hälsa och vård etc.
Detta måste väl ändå (som vanligt) vara helt feltänkt? 20% av alla boendeparkeringar men 50/100% av alla publika platser. Borde det inte rimligtvis vara tvärtom?
"Och den som är kvar ska gå på el" Vilken stolle... ett sånt hat mot bilismen och för att inte tala om att det mest är män i tjänstebiler också.. Nej dessa MP stollar.. va trött man blir.
Bakåtsträvande bilnördar på detta forum, blir bara så trött på dessa som inte kan förstå verkligheten.
Politiker ska inte ange tekniska lösningar, de ska ange ramverken. Sedan är det upp till industrin att komma med tekniska lösningar som uppfyller ramverken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.