Dacia gör en kovändning om sitt antisladdsystem. Samtliga varianter av budgetsuven Dacia Duster ska nu utrustas med ESP.
Dacia har fått utstå hård kritik sedan den rumänska tillverkaren valde att lägga antisladdsystem (ESP) som tillvalsutrustning för modellen Duster.
Säkerhet ska inte gå att välja bort, menade kritikerna. Och det blev inte bättre av att bensinvarianten av bilen över huvud tagit inte gick att få med antisladd.
Nu har Renaults lågprismärke tänkt om. Antisladdsystem blir standard för samtliga versioner, oavsett motor.
Med standardmonterat ESP kostar Dacia Duster från 117 400 kronor eller 137 400 kronor för en fyrhjulsdriven variant.
Diskutera: Ska antisladd alltid vara standard?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart ska det var standard. Eftersom det påvisligen är en säkerhetshöjande teknik. Jag vill inte ha en okontrollerad sladdande Duster emot mig på vägen.
Märk väl denna "kovändning" gäller i Sverige.
Anledningen att vi har antisladd i Sverige är för att vi har vinter, och antisladdsystem ger extra marginal vid vinterväglag - tyvärr verkar det som att denna extramarginal har fått förare att köra fortare och då försvinner ju marginalen...
Tyvärr får vi nog se mer av denna olyckliga trend. Dvs att man som konsument inte själv får välja sina tillbehör.
Ju fler elektroniska "finesser" som finns i våra bilar, desto sämre blir driftsäkerheten.
Detta är ett mycket välkänt och allmänt accepterat faktum.
De enda som tjänar på detta är verkstäderna som får laga all krånglande elektronik till hutlösa priser. Mycket trist att Dacia väljer att gå denna väg.
Jag fick en gång träffa en verklig "Gösta-L". Front mot front. På min sida av vägen. Som tur var hade hon en betydligt lättare teknikbefriad bil. Så jag kunde fortsätta min färd efter en halvtimme. Men Gösta fick både besöka sjukvården och skrota Ritmon.
Ja du "Gösta" ...det är skit att allt utvecklas så att det kan gå i sönder,men det finns fördelar också med detta vansinne.
Hur länge en bil kunde ha fungerat spelar inte så stor roll när du är död eller svårt skadad efter en bilolycka.
Du får helt enkelt vänja dig vid tanken på att allt blir mer komplicerat och i bilvärlden så innebär det att du har en större chans att undvika olyckor och på så vis själv får lov att fortsätta vara "driftsäker"
Gråt nu inte mer utan låt 240:an få ett värdigt slut hos den lokala bilskrotaren och som tack till samhället kan du hämta ut en ny Renault istället för en Dacia..... Lovar att du blir en muntrare man. ;-)
Går det att stänga av? Hatar dessa system, få en sladd, man styr upp men de enda man lyckas med är att ställa till situationen ännumera.
Vilken tur att du är en bättre bilförare utan dessa system "Jooon" och därför troligtvis sällar dig till den skaran som överskattar sin egna förmåga.
Har inga som helst åsikter om Antisladd mer än att systemen är oförskämt dyra att laga då de krånglar.
Jodå,...det brukar att gå att stänga av systemen men på Renault och flera andra fabrikat återaktiveras systemet igen då hastigheten överstiger 50 km/t
DÅ man startar bilen är således systemet alltid aktivt oavsett om det var avstängt innan man stannade motorn.
Skulle tro att Dacian fungerar på samma vis.
Och bra är väl det? Tänk om Rally-Jooon varit ute och åkt med esp av och sen kommer en eventuell fru som inte är lika bra på att köra som Mäkkinen eller Jooon. Det kommer inte sluta lyckligt..
Har heller aldrig varit med om att ESP skulle göra saken värr?! Hur lyckas man då? Sällan jag fått utnyttja ESP i dess skarpaste läge, att häva en oförberedd sladd. Har dock vid vissa tillfällen på vintern försökt framkalla en sladd eller två ;) och det är en sävlig historia med ESP på. Även fast min bil är framhjulsdriven är den rätt känslig för lastväxling och vill gärna vifta till med baken lite. Hur man än provocerar så går bilen knappt bredare än den gjort om jag kört som vanligt. Möjligen att det rycker lite.
Kan man inte hantera ett sådant sävligt beteende handlar det nog mest om att man inte kan ändra sitt tänk från nån gammal 240 eller liknande.
ESP skall vara standard på varje ny bil.
Men ansvaret att bygga en körbar och säker bil går längre än till att montera elektroniska system.
Sen måste föraren montera vettiga däck och här hoppas jag att ALLA läser testerna på vibilägare.
4WD och ESP är inte nog. Du måste ha vettiga däck.
Och här slår en bil med bra däck utan ESP och AWD vilken bil som helst som inte har rätt däck.
ESP används av biltillverkarna idag för att kompensera ett undermåligt chassi. Det har gjorts många säkra körbilar genom åren, men när ESP började komma så hände något - tillverkarna satsade mindre resurser på ett säkert chassi för med elektronisk styrning kan man ju kompensera bristerna i dåliga chassin - det är dyrt med avancerade chassin, det är billigare med elektronik. Om chassiet har starka lastväxelreaktioner och lätt hamnar ur spår, bygg in ESP och saken är fixad. Mycket billigare än att fixa problemen i chassiet.
Och detta är en utveckling bakåt menar jag. Titta på 70-talets DeDion bakaxel, en fantastisk fin balans uppnåddes och det var även komfortabelt. Gick hur fint som helst köra med kontrollerad sladd. Utmärkt balans och precision.
Eller ta den delade bakaxeln med långslagig McPhersonfjädring även bak som användes av Lancia. Utmärkt vidhäftning i kurvor och skön komfort. Både bekvämt och enormt körsäkert, klarade höga G-krafter utmärkt bra utan att tappa greppet i kurvorna. Och detta utan hård fjädring...
Nu med ESP blir det inga sådana lösningar längre för det är för dyrt. Datorprogrammerarna har vunnit slaget över det mekaniska hantverket.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.