Nästa artikel
Bonus-malus-förslag spikat
Nyheter

Bonus-malus-förslag spikat

Publicerad 24 mars 2017 (uppdaterad 28 mars 2017)
Nya bilar som är utsläppsbovar ska få betala dyrt för sina synder, enligt ett förslag från regeringen.
Regeringen har bestämt sig för vilket alternativ på ändrad fordonsskatt som ska föreslås.
(Uppdaterad artikel, nu även med fordonsskatt för dieselbilar.)

Regeringen har
ett färdigt förslag på hur framtidens fordonsskatter ska se ut. Det handlar om ett så kallad bonus-malus-system, där bilar med höga utsläpp straffas med mer i skatt, samtidigt som pengarna går till de bilägare som köper bilar med låga utsläpp eller inga utsläpp alls.

När det gäller bonus-delen ersätts dagens supermiljöbilspremie på 40.000 kronor med en bonus på 45.000 kronor för utsläppsfria bilar som går på el eller vätgas. Sedan sänks beloppet linjärt ner till 7.500 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer. En neutral zon gäller upp till 95 gram per kilometer. Gasbilar får en särskild premie på 7.500 kronor. Skattebefrielsen för miljöbilar försvinner.  

– Högsta bonusnivån på 45.000 kronor är bara marginellt mer än dagens supermiljöbilspremie, särskilt som den femåriga fordonsskattebefrielsen samtidigt tas bort. Det ger förstås inte den omställning vi önskat och som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. En höjning till 60.000 kronor vore rimlig och malus-intäkterna bör ge utrymme för det, säger Mattias Goldmann, som leder miljörörelserna Fores och i 2030-sekretariatet, vilka strävare efter en fossilfri bilflotta.

Förslaget var först på 60.000 kronor för utsläppsfria bilar, men regeringen valde att sänka beloppet.
– Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45.000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger finansminister Magdalena Andersson till Sveriges Radio.

Hur mycket blir straffskatten då? Den börjar på 95 gram koldioxid per kilometer. För varje gram bilen överstiger detta värde beläggs den med 77 kronor extra under de första tre åren. Är utsläppen uppe i över 140 gram per kilometer ska bilägaren dessutom betala 100 kronor per gram som detta värde överskrids.

För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88.

Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag. Bonus-malus-systemet är tänkt att införas den 1 juli 2018. Nu ska det först på remiss.
 
Diskutera: Vad tycker du om bonus-malus-förslaget?
 
Bonus-malus-förslaget

0-60 g CO2/km: Miljöbilsbonus på 7.500-45.000 kr, betalas ut efter 6 månader.
60-95 g CO2/km: Neutral zon, oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar.
95-140 g CO2/km: Grundavgift på 360 kr + 77 kr extra per gram och år.
>140 g CO2/km: Samma avgifter som ovan + 100 kr extra per gram över 140.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-24 09:40
L. Mäkinen

I grunden verkar det bra, men vad innebär detta som SVT skriver "​Så räknar du ut den nya skattehöjningen på en bensinbil (särskilda regler för diesel)"? CO2-styrning gynnar dieselbilar som har andra svagheter.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-24 09:45
Ingooo

Så där nu ska nog Volvo mfl lyckas prångla sig av med sina stora SUVar som laddhybrider.

Men ändå ett ganska vettigt förslag tycker jag som bör nå önskad effekt. Även om det är en riktigt tuff skatt.

En bil på 200g/km kommer ligga närmare 10 000 i skatt!

#3 • Uppdaterat: 2017-03-24 09:48
Reverend Benny

Kul att se att gasbilen faktiskt premieras, på tiden. Synd att man bara fokuserar på CO2, hade gärna sett att man hade något andra värde. NOX är kanske lite för diffust dock.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-24 09:58
Hackenbush

Tänker man på att det är endast nya bilar som omfattas av detta nya system så är det faktiskt ingen dålig idé.
Bilfabrikanterna måste tänka till om utsläppen. Och det är ju bra att de som tänker köpa ny bil verkligen tar reda på hur mycket bilen de vill köpa släpper ut.
Skulle inte skada om bilfabrikanterna tar fram bilar som är lättare, mindre motorer och med lägre luftmotstånd för att få ner utsläppen på bilarna de vill sälja.
För de som vill köpa ny bil utan att bry sig om utsläppen så funkar den gamla dängan "smakar det så kostar det"

#5 • Uppdaterat: 2017-03-24 10:05
Mattse

Dagens skatteförslag baseras på nuvarande metod att mäta CO2. Vad händer när RDE införs 2020? CO2 värdena lär garanterat stiga med den nya mer verkliga mätmetoden. Kommer skatteförslagets nivåer då att justeras?

#6 • Uppdaterat: 2017-03-24 10:05
duccedriver

Vettigt, sätter press på köparna att välja rätt, och handeln att marknadsföra rätt....
Och bra att man inte straffar de som inte kan köpa nya bilar, det har man gjort tillräckligt med co-påslaget.
De befintliga bilarna kommer sortera ut sig bra ändå, och begagnat i miljöklass kommer ut på marknaden med tiden.....

#7 • Uppdaterat: 2017-03-24 10:10
Grosser

Vettigt, och helt rätt, att styra (läs: reglera) marknaden mot minskade utsläpp. Dessutom bra att bonusen inte betalas ut förrän efter 6 månader.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-24 10:18
Mattse

Inga alls i meningen "samtidigt som pengarna går till de bilägare som köper bilar med låga utsläpp eller inga alls." lär nog syfta till inga (utsläpp) alls. Men tänk om det utgick en bonus på 45000 kr till dem som köpte inga (bilar) alls. Det skulle verkligen vara att premiera miljön och verka för minskat bilåkande.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-24 10:35
JOCA_1

Lysande - nu kommer inga nya bilar att säljas. Fullständig idioti. 90 % av alla nya bilar får alltså betala för de resterande 10 % - Och det tycker ni är bra? Varför inte sätta alla bilhandlare ur spel på en gång? Hur kan man som bilintresserad hylla ett kommande system, som förutom den indexreglerade skattehöjningen på bränsle och de höjda trängselskatterna dessutom ska lyfta en extraskatt? Regeringen har inte heller fastställt vad som ska hända EFTER de tre åren? Ni tror väl inte att den där extraskatten kommer att sänkas? Ni förstår väl att det här kommer att leda till en än äldre bilpark, som faktiskt har värre utsläpp än modernare bilar? Vem kommer att ha råd att köpa ny bil överhuvudtaget?
Som ett exempel skulle en bil som idag betalar 3200 i årsskatt (min bil), alltså behöva betala 22 410 per år. Tycker ni verkligen att det är vettigt? Det tycker inte jag.

#a • Uppdaterat: 2017-03-24 10:36
Hackenbush

Du ser detta från fel håll JOCA_1, skatten sätter press på biltillverkarna att tillverka bilar med lägre utsläpp. Om man vill förändra utsläppen från bilar är detta det enda sättet att göra det på annars bryr sig inte biltillverkarna så mycket om det.
Se det inte som att man vill ta extra skatt från bilköpare utan att sätta press på biltillverkare så kommer saken i ett annat läge.
Om bilhandlare sätts ur spel så är det faktiskt de själva som orsakar detta om de har nya bilar med höga utsläpp till salu när kunderna vill ha bilar som inte kostar så mycket i skatt.
Jag tror inte att bilägare kommer att behålla sina gamla bilar utan de kommer att köpa nya bilar precis som förut men de kommer att kolla extra noga vad utsläppen är på de bilar de är intresserade av innan de slår till med ett köp och visst är detta bra för oss alla och miljön.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.