Från och med nu finns BMW:s konceptbilar Simle och Clever för allmän beskådan i tillverkarens museum i München. Se film och 9 bilder.
Förra veckan rapporterade Vi Bilägare om ett Nissankoncept som utnyttjade teknik som kunde luta bilen upp till 17 grader. Bilen ska premiärvisas på Tokyosalongen senare i oktober.
Men redan nu finns lutande teknik för allmän beskådan - hos BMW:s museum i München. Nu ställer man ut de två framtidskoncepten Simple och Clever.
Inspirerad av motorcyklar
Simple, som är en akronym för “A sustainable and innovative mobility product for low energy consumption", kombinerar egenskaper från bilar och motorcyklar och har sitt ursprung från 2005.
I den 110 centimeter breda kabinen sitter två passagerare i rad efter varandra medan bilen kan luta sig genom kurvor. Vikten är endast 450 kg och effekten ges av en 48 hästkrafter stark förbränningsmotor i kombination av en mindre elmotor. Räckvidden är enligt BMW 100 kilometer och 0 till 100 km/h klaras av på tio sekunder.
Praktisk stadsbil
Den andra bilen som BMW ställer ut kallar man för Clever, som i sin tur också är en akronym, denna gång för "Compact low emission vehicle for urban transport". Bilen är från 2002 och är byggd som en miljövänlig och praktiskt stadsbil.
Till storlek är Clever lik Simple med en längd på tre meter, bredd på en meter och höjd på 1,4 meter. Likheterna fortsätter eftersom Clever har tre hjul, passagerarna sitter i rad efter varandra samt att tekniken bakom Clever också är inspirerad motorcyklar och tar till vara på den lutande tekniken. Enligt BMW ska Clever kunna luta i upp till 45 grader.
Långsam gasmotor
Bilen drivs av 230 kubikcentimeter stor gasmotor som accelererar till 60 km/h på sju sekunder, med en maxfart på 100 km/h. Räckvidden uppges vara 200 kilometer.
BMW beskriver bilen som lika säker som konventionella bilar - man har till och med använt Formel 1-teknik för att skapa en säker kabin. Men det är inte bara tomma ord eftersom konceptbilen fått godkänt resultat för småbilar i Euro NCAP.
Film:
Men redan nu finns lutande teknik för allmän beskådan - hos BMW:s museum i München. Nu ställer man ut de två framtidskoncepten Simple och Clever.
Inspirerad av motorcyklar
Simple, som är en akronym för “A sustainable and innovative mobility product for low energy consumption", kombinerar egenskaper från bilar och motorcyklar och har sitt ursprung från 2005.
I den 110 centimeter breda kabinen sitter två passagerare i rad efter varandra medan bilen kan luta sig genom kurvor. Vikten är endast 450 kg och effekten ges av en 48 hästkrafter stark förbränningsmotor i kombination av en mindre elmotor. Räckvidden är enligt BMW 100 kilometer och 0 till 100 km/h klaras av på tio sekunder.
Praktisk stadsbil
Den andra bilen som BMW ställer ut kallar man för Clever, som i sin tur också är en akronym, denna gång för "Compact low emission vehicle for urban transport". Bilen är från 2002 och är byggd som en miljövänlig och praktiskt stadsbil.
Till storlek är Clever lik Simple med en längd på tre meter, bredd på en meter och höjd på 1,4 meter. Likheterna fortsätter eftersom Clever har tre hjul, passagerarna sitter i rad efter varandra samt att tekniken bakom Clever också är inspirerad motorcyklar och tar till vara på den lutande tekniken. Enligt BMW ska Clever kunna luta i upp till 45 grader.
Långsam gasmotor
Bilen drivs av 230 kubikcentimeter stor gasmotor som accelererar till 60 km/h på sju sekunder, med en maxfart på 100 km/h. Räckvidden uppges vara 200 kilometer.
BMW beskriver bilen som lika säker som konventionella bilar - man har till och med använt Formel 1-teknik för att skapa en säker kabin. Men det är inte bara tomma ord eftersom konceptbilen fått godkänt resultat för småbilar i Euro NCAP.
Film:
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är gammal teknik.
Citroën visade i flera år på mässor system för bilar som lutar inåt i kurvorna och de lanserade även en prototyp till en sportcoupé med aktivt fjädringssystem som lutar inåt i kurvorna.
Grundtekniken lanserades i Citroën Xantia Activa i början av 90-talet. Citroën valde tyvärr att plocka bort lutningen inåt i kurvorna från den färdiga modellen. Systemet i Xantia Activa kompenserar lutningen via hydrauliskt upphängda krängningshämmare så bilen ligger helt plant - "i våg" - även i de häftigaste kurvorna. Ingen standardbil går att köra lika snabbt med i kurvorna som Xantia Activa.
Tyvärr var marknaden inte mogen för lösningen.
Systemet med lutande hjul och kaross fanns i USA redan i slutet av 1950-talet, men man var alldeles för tidigt ute.
I USA har man alltid varit konservativa och sådana här nyheter tar lång tid att acceptera.
Kanske skulle det gå bättre idag?
Citroëns lösning inkluderade inte hjullutningen, utan styrde i princip krängningshämmarna. I tester visade det sig att många uppfattade inåtlutningen negativt, så de nöjde sig med att "bara" hålla bilen i plan. Varför konceptet inte vidareutvecklats kan man fråga sig. Vad hände egentligen för övrigt med bakhjulsstyrning som både Honda och Mitsubishi (smartast lösning) hade för många år sen? (Har nedast helt nyligen sett lösningen på en konceptbil.)
Kul med konceptbilar.
Men varför gör man en stadsbil så smal? Det måste medföra ett dåligt materialutnyttjande och därmed en onödigt tung bil.
I stadstrafik är bränsleförbrukningen nästan proportionell mot bilens vikt, i alla fall till över 90%.
Smart och Toyota iQ är exempel bra på karosser för stadstrafik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.