BMW har inte precis haft någon spikrak strategi när det gäller elbilar. BMW i3 presenterades tillsammans med sporthybriden i8 redan 2013 och var på sätt och vis långt före konkurrenterna med mycket intressant teknik.
Men därefter har BMW bara lanserat laddhybrider av befintliga modellserier. Inom några månader ska BMW börja leverera elsuven iX3.
Men det innebär inte slutet för BMW:s ”särskilda” elbilsmodeller som inte baseras på någon befintlig modellserie. Nästa sommar ska BMW iNext börja produceras, märkets nya spjutspetsmodell med eldrift.
Läs också: BMW i3 går långsam död till mötes
Tre olika versioner
Nya uppgifter från sajten BMW Blog gör gällande att BMW iNext i själva verket ska bara ska heta iX och att det handlar om en eldriven crossover eller suv som storleksmässigt hamnar mellan X3 och X5. Modellen ska visas upp om några månader och börjar byggas i juli 2021.
BMW iX kommer enligt uppgifterna i tre olika utföranden med olika effekt och batteristorlek, och därmed även olika lång räckvidd. Modellerna har 313, 530 respektive 620 hästkrafter men det finns inga uppgifter om räckvidd eller batteristorlek ännu.
En spännande detalj som BMW iX kan bli först med är ”pekkänsliga” material. Istället för att bara styra bilens finesser med en pekskärm är materialen i bilens kupé beröringskänsliga och föraren kan därmed styra vissa funktioner bara genom att vidröra en panel.
Läs också: Nästa BMW 5-serie kommer som helt eldriven
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är fantasilöst att börja beteckning med ett gement i så som Apples signum för telefoner med mera är. Bilen går kanske på ilektricitet?
600 hästar ska också matas!’
Dessa större ELSUV kommer att vara en fara i trafiken, när de behöver göra undanmanöver så kommer bilen att behöva låsa framhjulen för att stabilisera så att bilen inte välter, detta i sin tur medför att bilen stannar mycket längre tex mötande trafiks körfält. Vem vill krocka en ELSUV "head on" i 80 km/h.. när denne väger 2,5 ton eller kanske mer? När bilarna blir över 2 ton tunga kommer de också att vilja fortsätta i massans rörelseriktning, och detta kommer också att överraska många. Kanske dags att införa mer regler runt hur tunga fordon får vara....? Jag ser problem med allt tyngre bilar, och ingen annan verkar ens bry sig.. lite märkligt?
Vargen, ibland är du tröttsamt gnällig. En elbil har alltid en låg tyngdpunkt då det tunga batteriet ligger ett par decimeter ovanför markytan. Detta ger elbilar bra köregenskaper trots att bilarna ofta är väldigt tunga.
V70Silver, tunga saker vill fortsätta i färdriktningen... även om tungt batteri som du säger förbättrar köregenskaperna för en SUV (välter inte lika lätt)...så kommer framhjulen tveklöst att svänga men bilen går rakt fram pga tyngden. Att väja för ett hinder och gå tillbaka i eget körfält tar mer tid och risken för frontalkrock ökar.
Stygga: Har du kört nån bra elbil? Kan garantera dig att en bra utförd elbil har bra mycket bättre vägegenskaper än det mesta annat. Min 2.3 ton tunga elbil kör jag betydligt kvickare med på kurviga småvägar och på bana än vad jag vågat med betydligt lättare bilar innan. Du kan även kolla klipp från TG när de körde snabbare runt bana med Model 3 än med BMW M3. Men visst, tro du att det per automatik går rakt fram och blir uselt med tyngre bil....
Styggavargen:
Här kan du se hur "lätt" det är att välta en el-SUV. I detta fallet en Model X. (Spoiler: det går typ inte)
https://youtu.be/UJTY7ilwSq4
Videon visar också varför el-SUV:ar är mycket säkrare än sina dinosauriejuice-drickande syskon. Samt stabilare väghållning vilket visas i konbanan.
Räckvidden är det viktigaste.
Stora, tunga och dyra klumpar med eldrift. Nej, tack!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.