Den tyska tillverkaren utannonserar en helt eldriven 5-serie. Modellen kommer likt 7-serie och X1 att komma med fyra olika drivlinor.
När nästa generation av BMW 5-serie och BMW X1 lanseras kommer de gå att få som rena elbilar, rapporterar Reuters. Bilarna står alltså på tur efter nästa generations 7-serie att komma med fyra olika drivlinealternativ – bensin, diesel, laddhybrid eller elbil.
Redan nästa år kommer BMW-koncernen ha fem elbilar på marknaden, och det rör sig då om BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iNext och Mini Cooper SE. Till 2023 kommer tillverkaren ha ytterligare 25 laddhybrider eller elbilar presenterade.
BMW:s mål är att koldioxidutsläppet för varje modells livscykel ska sänkas med 30 procent år 2030.
Diskutera: Vad tror du om en eldriven 5-Serie?
Redan nästa år kommer BMW-koncernen ha fem elbilar på marknaden, och det rör sig då om BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iNext och Mini Cooper SE. Till 2023 kommer tillverkaren ha ytterligare 25 laddhybrider eller elbilar presenterade.
BMW:s mål är att koldioxidutsläppet för varje modells livscykel ska sänkas med 30 procent år 2030.
Diskutera: Vad tror du om en eldriven 5-Serie?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är elbil som gäller. Så enkelt är det. Köpa bensin/diesel idag? Skulle inte tro det.
Tippar på att nästa Tesla Model S också blir eldriven
Hade det inte varit bättre att göra 3-serie eldriven först? eller 4-serien?
Låg ambitionsnivå från BMW.
Bra för de som har laddmöjlighet i anslutning till hemmet, för oss andra gör det ingen skillnad.
Eldrivet kommer på bred front. Och tur är väl det med tanke på den horribla verkningsgraden i fossilmotorer.
Hackenbush #6: Det behövs definitivt fler möjligheter till lågeffekt-laddning vid flerbostadshus. Samtidigt vet jag flera nu som har en Model 3 trots att de bor i lägenhet. Funkar bra med dess långa räckvidd/stora batteri. Och så blir det lite som med bensinbil, att man ibland får åka iväg nånstans och fylla på "bränsle".
Batteribilar är en återvändsgränd, jag kör nog vidare på diesel 10 år till så får vi se om utvecklingen kommit någonstans.
Jag visste inte att man kunde fylla en elbil med ”bränsle” på 5 min. Det är så lång tid det tar för mig att fylla min bensinbil en gång i veckan på väg till eller från jobbet.
Jag planerar att köpa elbil när jag kan ladda hemma, fram tills dess så är det inte ett alternativ. Möjligtvis om jag kan ladda på jobbet.
BMW satsar på elbilar. BMW, Audi och Mercedes satsar också på vätgasbilar.
Till er som tror man måste kunna ladda hemma för att ha elbil: Nej det måste man inte om man inte kör massor. Normalbilisten kör knappt 1500 mil om året, det ger 28 mil i veckan, vilket idag även de sämre elbilarna klarar mer eller mindre. Det räcker att ni en gång i veckan när ni ändå gör ärenden eller besöker nån köpstad eller går på stan parkerar på en snabbladdare. Jag känner 3 stycken som åker Tesla Model 3 och bor i lägenhet. De åker en gång varannan vecka till en SuC och laddar upp. Tar en timma, under den tiden går de och handlar. Anar ni andra handlar med? Så egentligen för dem hade det tagit mer tid att tanka än vad det nu tar att ladda då de kan lämna bilen medans det sker. Jag säger inte att elbil är för alla än, men väldigt många som fortfarande sitter fast i sin lilla låda av fyrkantigt tänkande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.