DUH har testat utsläppen i flera BMW-bilar och bland annat kommit fram till att halterna av kväveoxider kan vara 49 gånger högre än i den officiella körcykeln, vilket är den största ökningen hittills i organisationens mätningar.
Enligt DUH har bilen ett särskilt läge som sänker utsläppen tillfälligt under labbtester. När bilen sedan körs i verklig trafik tillåts utsläppshalterna att öka kraftigt.
Testerna har enligt DUH också avslöjat ett så kallat ”temperaturfönster”, som kan reglera utsläppsreningen beroende på om yttertemperaturen är under 18 grader. Det används enligt biltillverkarna för att spara på motorn och undvika dyra skador. Men enligt DUH görs det för att fuska vid utsläppstester.
Temperaturfönster har bedömts som olagliga av EU-domstolen så länge biltillverkaren inte kan bevisa att det behövs för att undvika fara.
”De provocerar medvetet fram extrema mätningar i orealistiska körsituationer”
BMW hävdar att uppgifterna från DUH inte stämmer och att någon ”fuskmjukvara” inte används.
”De upprepar välkända anklagelser som har motbevisats tydligt tidigare”, skriver BMW i en kommentar till tidningen Der Spiegel, och fortsätter:
”De provocerar medvetet fram extrema mätningar i orealistiska körsituationer.”
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 16 juni 2023 John2008 skrev: Tittar man…
- 16 juni 2023 Christer skrev: Pi skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.