De senaste dagarna har anklagelserna mot biltillverkarna om dieselfusk haglat tätt. Vi har skrivit om hur en Mercedes C-klass släppte ut fyra gånger mer kväveoxider än tillåtet – och där utsläppen dessutom blev högre efter Mercedes uppdatering av utsläppsmjukvaran.
Dessutom kom besked om att både Jeep och Suzuki anklagas för dieselfusk.
Nu visar ett nytt test gjort av tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe att utsläppen från suven XC60 med dieselmotor kan bli betydligt högre än tillåtet i kalla temperaturer.
Det handlar om förra generationen Volvo XC60 D3 som officiellt ska klara Euro 5-utsläppskraven, men som enligt testet släpper ut tolv gånger mer kväveoxider än tillåtet i kallt vinterklimat. DUH kräver nu att Volvo tar fram en hårdvaruuppgradering av bilen för att förbättra avgasreningen.
I temperaturer på mellan 9 och 22 plusgrader släppte bilen ut i genomsnitt 736 milligram kväveoxider per kilometer. Det är fyra gånger mer än det tillåtna värdet. Men när temperaturen sjunker till mellan fyra minusgrader och nollgradigt stack halterna iväg till hela 2 148 milligram kväveoxider per kilometer – en ökning med nästan 200 procent. Med den siffran skulle bilen inte ens klara gränsvärdet för Euro 1-godkända bilar som infördes 1992.
Volvos svar: Inget fusk
Biltillverkarna får använda sig av begränsad avgasrening i vissa temperaturer för att skona motorn och förlänga livslängden. Men vissa biltillverkare försöker göra "temperaturfönstret" så stort som möjligt för att komma undan avgasrening i temperaturer som motorn egentligen skulle klara av.
DUH anklagar Volvo för utsläppsfusk, men Volvo slår ifrån sig och hävdar att det inte handlar om någon form av manipulation. Högre utsläpp i låga temperaturer innebär inte automatiskt fusk med utsläppen, påpekar en talesperson på Volvo för nyhetsbyrån AFP.
DUH riktar mycket hård kritik mot Volvo.
"Bilar som denna XC60 måste stoppas eller byggas om med SCR-rening som Volvo får betala. En bil med så höga utsläpp i verklig trafik får inte längre förpesta luften i våra städer", skriver organisationen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.