Biltillverkare har i flera år använt så kallade ”temperaturfönster” som innebär att avgasreningen inte fungerar under vissa förhållanden.
Anledningen är enligt tillverkarna att motorn inte ska ta skada i exempelvis kallt väder, men kritiker har hävdat att dessa temperaturfönster är onödigt väl tilltagna och att bilarna därför får en lägre utsläppssiffra i labbtester. Mercedes är ett av flera märken som använt den här lösningen.
Nu har EU-domstolen slagit fast att Mercedes måste betala skadestånd till bilägare som kan bevisa att de drabbats ekonomiskt av den här typen av lösning, skriver Reuters. Men det är upp till domstolarna i enskilda medlemsländer att fastslå att lösningen faktiskt är olaglig, och inte bara ett sätt att skydda motorn. Det är alltså inte fastställt.
Fallet togs upp av en person som köpt en begagnad Mercedes som släppte ut för mycket kväveoxider under vissa förhållanden. Nu återstår att se hur domstolar runt om i Europa tolkar beskedet och om Mercedes tvingas betala skadestånd i något fall, som i så fall kan bli vägledande.
Mercedes uppger att bilar som fått mjukvaran uppdaterad kan användas som vanligt och uppfyller alla gällande lagkrav.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.