EU ska återigen skärpa utsläppskraven för nya bilar. De nya reglerna som går under namnet Euro 7 har tidigare fått kritik från flera håll, men de exakta utsläppssiffrorna har inte varit officiella.
Efter den hårda lobbykritiken kom uppgifter i oktober om att reglerna inte blir lika hårda som tänkt. Nu har EU-kommissionen lagt fram ett konkret förslag. Det gäller för alla personbilar, lastbilar och bussar oavsett drivlina och bränsle.
En nyhet är att biltillverkarna nu måste klara de skärpta utsläppsreglerna för partiklar och kväveoxider i ett större ”temperaturfönster” än tidigare – alltså under fler förhållanden. Kraven ska uppnås i 10 minusgrader till 45 plusgrader, i högre hastighet, på högre höjd och under korta körsträckor.
Utsläppskraven ska även klaras under tio års tid eller 20 000 mils körning, jämfört med fem år eller 10 000 mil som i dag. För första gången ställs också krav på utsläppen av ammoniak i nya bilar. Det har tidigare bara gjorts för bussar och lastbilar.
Gäller även elbilar
En annan viktig aspekt är att även elbilar ska omfattas av utsläppsreglerna. Euro 7-regelverket sätter gränsvärden även för däckslitage och bromsslitage, ett ämne som debatterats flitigt eftersom den här typen av utsläpp även gäller elbilar.
Dessutom ska alla batterier i hybridbilar, laddhybrider och elbilar ha en kapacitet på 80 procent efter fem år eller 10 000 mil, och kapaciteten får inte sjunka under 70 procent inom åtta år eller 16 000 mil.
– Vi kan inte acceptera ett samhälle där luftföroreningar är orsaken till mer än 300 000 för tidiga dödsfall bara inom EU. De nya reglerna hjälper oss andas säkrare luft, säger Margrethe Vestager som varit drivande i Euro 7-frågan.
Kritik från olika håll
Branschorganisationen Acea som sågat de tidigare Euro 7-förslagen har fortfarande en kritisk hållning. Acea hävdar att EU redan i dag har världens tuffaste krav på kväveoxider och partiklar och att biltillverkarna inte kommer hinna klara kraven i tid.
Enligt BMW-chefen Oliver Zipse som är ordförande för Acea innebär de nya kraven ”väldigt begränsade” fördelar för miljön eller klimatet, samtidigt som kostnaden för att nå kraven blir höga. Men enligt EU-kommissionen innebär reglerna bara ett prispåslag på upp till 1 500 kronor per bil.
– Förslaget fokuserar på extrema körförhållanden som knappt har någon relevans i vardagen, säger han.
Lobbyorganisationen Transport & Environment har också en kritisk inställning till det nya förslaget, men av en hela annan orsak. T&E kallar kraven för ”chockerande svaga” och anklagar EU-kommissionen för att ha ”ställt sig på lobbyisternas sida”.
- Om förslaget träder i kraft börjar det gälla i mitten av 2025.
- Medlemsländerna och EU-parlamentet ska nu inleda förhandlingar för att komma vidare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (26)
- 11 november 2022 Ehm, märkligt att ta upp en…
- 11 november 2022 Villevalle skrev: Axa skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.