Biltillverkarna har i flera år kunnat använda ett särskilt ”temperaturfönster” för att stänga av avgasreningen i kallt väder. Tanken är enligt tillverkarna att spara på motorns komponenter.
Men kritiker hävdar att det här undantaget är onödigt generöst och att avgasreningen borde fungera även vid kallstarter.
Volkswagen vill nu överklaga ett beslut i en lokal domstol som togs i Tyskland nyligen och som har med temperaturfönstret att göra, skriver Automobilwoche.
Att förbjuda undantaget kan innebära att bilarna blir av med sitt typgodkännande och måste uppdateras igen
Bilen i fråga är en Volkswagen Golf Plus 2,0 TDI från 2016, med den ökända så kallade EA189-motorn som omfattas av Volkswagens dieselskandal. Bilen har uppdaterats för att klara lagkraven, men temperaturfönstret behölls och nivån i avgasreningen sänks därmed i kallt väder.
EU vill bara tillåta den här lösningen i undantagsfall, men Volkswagen ser allvarliga risker för att motorn går sönder om lösningen förbjuds. Att förbjuda temperaturfönstret skulle också i förlängningen – rent teoretiskt – kunna innebära att bilarna blir av med sitt typgodkännande och måste uppdateras igen. Det skulle i så fall vara extremt dyrt för Volkswagen.
Volkswagen påpekar att den slutgiltiga domen fortfarande inte fallit och att det i nuläget inte finns något hot om att bilen inte kommer få köras i trafik.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 19 april 2023 Temperaturfönstret är ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.