Nästa artikel
Bilförsäljning minskar – Dacia ökar
Nyheter

Bilförsäljning minskar – Dacia ökar

Publicerad 1 juli 2013 (uppdaterad 1 juli 2013)
De flesta bilmärken har upplevt minskad försäljning under första halvåret. Men Dacia har mer än fördubblat sin försäljning.

22 869 personbilar registrerades i juni, vilket innebär en minskning med 10,5 procent jämfört med juni förra året. Räknat på halvåret januari-juni är minskningen 9,6 procent, då 128 900 bilar har registrerats i år jämfört med 142 633 registreringar under motsvarande period 2012.

De flesta biltillverkare har minskat sin försäljning i Sverige under det gångna halvåret jämfört med motsvarande period förra året. Lexus har till exempel tappat 39,07 procent i försäljning. Citroën går miste om 26,76 procent och Mercedes minskar med 25,85 procent.

Dacia går däremot mot strömmen. Den rumänska tillverkaren har under det första halvåret ökat sin försäljning med så mycket som 132,72 procent jämfört med januari-juni 2012. Särskilt den sista månaden har det gått bra för Dacia – ökningen i juni motsvarar hela 524,32 procent.

Några andra märken, som Fiat, Subaru, Seat, Honda, och Mazda har också ökat sin försäljning, även om ökningarna är blygsamma (mellan 22,55-45,50 procent) jämfört med det rumänska märkets.

Statistiken är hämtad från Bil Sweden.

Diskutera: Varför ökar Dacia så mycket?

Nytt nummer av Riksettan

I nya numret av Riksettan handlar mycket om Riksväg 1. Redaktionen har specialgranskat en sträcka i Östergötland där det blev alldeles tyst när trafiken flyttade söderut. Dessutom ett stort reportage med flygbilder från Riksväg 1 samt K-spanarnas 58 mil långa spaningsresa på den klassiska riksvägen. Riksettan, som kommer ut den 25 juni, skriver också om den sorgliga cafédöden och undrar om det inte är dags att slå vakt om de få caféer som finns kvar i dag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-01 12:38
Hackenbush

Det nya lågprismärket. Mycket bil för pengarna är nog svaret i alla fall om man nöjer sig med en enklare bil.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-01 13:05
Mistro

Dacia kommer snabbt att dubbla sin försäljning några gånger till och konstigt vore det annars.
Nu har ju bilarna åtminstone ESP och fler modeller har tillkommit.
Såg även att bilarna numera tydligen får vara i samma lokal som både Renault och Volvo hos Bilia. :)

#3 • Uppdaterat: 2013-07-01 14:20
odishon

De som skaffar tjänstebil plockar ju lätt ihop bilar för 300-400k. Men vanliga Svensson som köper ny bil - har ju inte råd med bilar i den klassen. Får man en bil som är bara är en generation bakåt för halva priset så är det ju ett stort incitament.

Finns ju ingen privatperson som skaffar en ny Volvo för en 400k - då kan de by köpa en ny Dacia varje år istället.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-01 15:42
Eric H

Kanske rentav "bil" inte längre är samma "förlängare" som tidigare?
När man råkar ut för en reparation ( inte OM, utan när) så springer den lätt upp i +10K då kanske många börjar tänka på stålarna?

#5 • Uppdaterat: 2013-07-01 16:30
forrenta

Det är ju helt meningslöst att redovisa försäljningsökningssiffror för ett litet uddamärke som Dacia. Från 327 till 761... Big Deal! Det innebär att det inte finns 3 Dacia i varje kommun i landet (290 st). Att prata om procent gör bara saken ännu dummare. Om man har sålt en bil i fjol och 3 i år så torde man leda försäljningsökningslistan totalt med bred marginal om man redovisar i procent. När Dacia säljer 20.000 bilar om året så kanske det inte är så lätt att öka 132,72 %. Varför redovisa i hundradels procent? Ännu mer korkat.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-01 17:42
Havsfidran

Nya Dacia Lodgy som kom förra året fick ju bara Tre stjärnor i Euroncap. Det är ett Bedrövligt resultat för en ny bil.
Dacia sandero som fått en ansiktslyftning, har gått från Tre till Fyra stjärnor.
Alltid något iallafall. Men Renault borde verkligen Satsa på att öka krocksäkerheten på Dacias modeller.
Bilar sjunker så snabbt i pris, så man får mycket bättre bilar om man köper en som är ett par år gammal och gått några tusen mil. Dacia måste ha nåt att locka med. Nu känns det som man inte har nåt alls egentligen. Till och med säkerhetstesterna är Urusla

#7 • Uppdaterat: 2013-07-01 18:58
Lars58

Dacia?Nej Tack.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-01 19:34
hultarn

Lars58: OK, men varför?

#9 • Uppdaterat: 2013-07-01 21:17
JohnyB

Sedan 2012 har man gjort om bilen. En facelift, nya Renaut Clio motorn i Sandero 2, som drar 0,5 bensin blandat . Standard är, ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD)
Sidokrockkuddar i framsäten som skyddar huvud och ryggAntisladd ESP med antispinn ASR.

EuroNCAPs krockvärde har höjts till 4.

Den nya Sanderon har blivit väldigt snygg faktiskt, Inte så konstigt den ökar, känns som en mycket prisvärd WV golf för ca 100 000 och man har ju 3 års nybilsgaranti som många andra bilar..

#a • Uppdaterat: 2013-07-02 05:18
Roy J

Förstår om det blir en försäljningsframgång.

Jag tycker normalt att det är naturligt att jämföra med den relativa enheten procent, men med låga absolutvärden blir det ändå lite fånigt.
Ett i november nystartat företag som säljer ett enda exemplar av sin produkt det första året, ökar lätt sin försäljning med åtskilliga hundra procent nästkommande år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.