Nästa artikel
Autobroms blir amerikansk standard 2022
Nyheter

Autobroms blir amerikansk standard 2022

Publicerad 18 mars 2016
Tio stora biltillverkare har kommit överens med amerikanska myndigheter om att införa autobroms som standard i alla bilar som säljs i USA innan år 2022. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Avtalet som tecknats med bland andra Toyota, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Honda och Volkswagen är ett försök att komma runt den omständliga process det skulle innebära att lagstifta om autobroms. Som avtalet ser ut nu är tillverkarna inte juridiskt bundna till systemet, vilket underlättar om ny teknik utvecklas. 

Bakgrunden till avtalet är flera stora undersökningar som visar att autobroms minskar olycksrisken med 20 procent totalt och med 87 procent när det gäller påkörningar bakifrån. Utredarna beräknar att tusentals liv kan räddas och cirka en miljon olyckor om året kan undvikas i USA om alla bilar utrustas med autobroms.

Diskutera: Bör autobroms bli standard även i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-03-18 20:32
Audi A5 SB

Vidstige skrev: "Vad gäller dom tekniska implementationer av autobroms som vi hittills sett i bilbranschen finns enormt många brister och problem."

Vilka då - enormt många brister och problem?

"Jag har f-ö- läst AMS test och även den är okunnig." Nä, den är inte det. Det är däremot du. Artikeln beskriver precis vad tekniken kan och inte kan. Du beskriver ju det ganska bra själv.;-)

#m • Uppdaterat: 2016-03-18 20:40
Vidstige

Artikeln är okunnig/naiv i hur man ska förhålla sig till tekniken. I solsken funkar det mesta med vad händer i sämre värde, när bilen börjar bli gammal etc. Finns många frågetecken och detta är ju en teknik full av barnsjukdomar och andra problem. Och då har vi inte ens pratat om kostnader och underhåll. Inser man inte detta så är man okunnig så detta ensidiga hyllande av självkörande bilar är ytterst märkligt och dom största anhängarna tycks vara folk som annars måste ha "roliga bilar" eftersom dom älskar att köra bil.

Vad gäller autobromsen så är det ett stort spann på vad dom klarar av idag, vilka hastigheter dom aktiveras etc etc. Att lagstifta om "autobroms" säger då inte så mycket, måste specas bättre än så.

#n • Uppdaterat: 2016-03-18 20:42
Audi A5 SB

Vi tar det en ny runda:

"Vidstige skrev: "Vad gäller dom tekniska implementationer av autobroms som vi hittills sett i bilbranschen finns enormt många brister och problem."

Vilka då - enormt många brister och problem?"

#o • Uppdaterat: 2016-03-18 20:51
Vidstige

Mästaren i att bolla bort och styra debatter har talat. Aldrig några egna bevis på hur alla autobroms system på marknaden fungerar, vilken variation som förekommer mellan märken och inom märken. Alla brister som finns. Nej, bara ensidigt hyllande av "autobroms" och personangrepp på alla som inte håller med till 100%.

Och jag repeterar min grundinställning som jag har sagt förut, jag är försiktig positiv till autobroms trots alla brister vi ser just nu. Min syn är alltså inte svartvit utan jag är väl istället den enda här som har en mer nyanserad syn på autobroms.

#p • Uppdaterat: 2016-03-18 20:59
Audi A5 SB

Det är märkligt att jag och andra ska visa på autobromsens brister - när andra kritiserar den. Det vore väl hyfsat artigt om opponenterna gjorde det.

Men det var väl välsignat att vi slutligen fick ett svar från Vidstige som visade att han är ensam (ja, bortsett från en viss "Anti") i sin tro. Kanske kan det bidra till en viss eftertänksamhet från Vidstige.

#q • Uppdaterat: 2016-03-18 22:10
Vidstige

Jo jag är tydligen ensam om en mer nyanserad bild av autobroms, varken ensidigt hyllande eller dissande. Om det är udda så säger det mer om samhället än om mig. Vad jag hela tiden efterfrågat är just en nyanserad debatt om autobroms där man då även lyfter brister och problem, men det tycks vara helt omöjligt. Ensidiga hyllandet av autobroms har vi ju liksom redan i media konstant, så det behövs nog inte mer av den varan och såna trådar blir snabbt totalt ointressanta.

#r • Uppdaterat: 2016-03-18 22:59
Pi

Vidstige - det värsta som kan hända med en autobroms-försedd bil ur ren säkerhetssynpunkt är ju att den blir lika dålig på att autobromsa som din Prius. Visserligen synnerligen ovanligt på den autobroms-försedda bilen (om inte du har mera bakgrundsfakta att redovisa) vilket innebär att den i säkert 999 fall av 1000 är klart säkrare i det avseendet än din kära Prius. Sen att det finns olika nivåer av autobroms är ju givetvis sant men så kommer det alltid att vara med ny teknik - och säkert även fortsättningsvis.

#s • Uppdaterat: 2016-03-18 23:31
Vidstige

Pi, bra försök men även det resonemanget är ensidigt som du försöker med och igen behöver du inte fylla på med fler hyllningar om autobroms, oavsett vad det är man stoppar i bilarna. Överhuvudtaget tycker jag man gör för stor grej av tekniken och överdriver betydelsen av den, särskilt som den är idag. Problemet blir ju då också att vad tillverkarna än stoppar in i bilarna och kallar "autobroms" så blir alla nöjda, även då enl ditt eget svartvita resonemang. I vissa fall hade det förmodligen varit bättre att tillverkarna väntat framför att stoppa in halvfärdig teknik som bilister ska agera försökskaniner till.

#t • Uppdaterat: 2016-03-18 23:40
Pi

Vidstige - men alla har ju inte misslyckats som Toyota gjort med autobromssystemet i Auris/Avensis. Märkligt att det inte skrivits mera om detta misslyckande i våra motortidningar. Men vill man inte förstå att nåt som dokumenterat räddat lidande och liv - ja, då är det inte mycket att göra åt det tyvärr. Sen "förmodar" du saker utan att ha på fötterna. F ö är det inget" hyllande" av autobroms utan det är ett nytt hjälpmedel bland flera som kan minska mänskligt lidande och det tycker i alla fall jag är jättebra även om du tydligen inte håller med.

#u • Uppdaterat: 2016-03-19 06:34
muskorv

Problemet med din konspirationsteori är ju att en allvarlig olycka med personskador eller dödsfall kostar betydligt mer för försäkringsbolagen än lite plåtskador efter en kökrock.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.