Nästa artikel
Audi trasslar in sig i utsläppshärva
Nyheter

Audi trasslar in sig i utsläppshärva

Publicerad 16 december 2016
Audis europeiska bästsäljare A3 hade avvikande resultat i EU:s utsläppstest.
Euro6-motorn i A3 släpper ut för mycket kväveoxid enligt EU:s tester.
EU-kommissionen har testat Audi A3 med Euro6-klassad motor. Det visade sig att den släppte ut dubbelt så mycket kväveoxider som är tillåtet. Det är nyhetsbyrån Reuters som rapporterar att Audis bästsäljare med dieselmotor släppte ut 163 milligram NOx per kilometer. Gränsvärdet för Euro6 ligger på 80 milligram per kilometer.

Ett separat labbtest visade att bilen släppte ut 140 milligram kväveoxider vid när temperaturen låg på 10 grader, men om motorn var kall låg utsläppen istället under 80 milligram. Audi avfärdar testresultaten och säger att mätningen på 163 milligram var felaktigt utförd av EU-kommissionens testcenter.

Det är inte bara Audi som granskas under lupp den senaste tiden. I förra veckan rapporterade Automotive News att tyska myndigheter undersöker huruvida Porsche kan ha installerat fuskprogram i syfte att sänka bränslekonsumtion och koldioxidutsläpp i testmiljö.
 
Diskutera: Tror du att utsläppsskandalen kommer att breda ut sig?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-16 16:39
lasse_jo

Är någon förvånad?

#2 • Uppdaterat: 2016-12-16 16:54
Granlundii

Är det inte konstigt att utsläppen är lägre då motorn är kall?

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

#2
Kväveutsläppen stiger med ökande motortemperatur. Om jag minns rätt försökte man under en period hålla dieselns drifttemperatur låg för att kringgå problemet, vilket resulterade i dålig kupevärme.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-16 17:36
GF

Fortfarande skandal VAG är fusk över 1 år som inte löst om problemet. Ingen litar på VAG köp!

#5 • Uppdaterat: 2016-12-16 17:56
Ingemar Bohman

AUDI har verkligen sanningsenlig reklam på Tv
Audi kan sin sak att dölja sitt fusk effektivt.
Men de blev ju avslöjad till slut.

#6 • Uppdaterat: 2016-12-16 18:26
L. Mäkinen

Jag förstår inte av texten om det är testat enligt föreskrifter eller enligt något godtyckligt förfarande. Att anpassa sig efter testerna ser jag som ok så länge det inte sker via dold programvara.
Ett test i godtycklig miljö saknar repeterbarhet och relevans.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:15
Roy J

L. Mäkinen har faktiskt rätt.
Så länge man håller sig till vad de nuvarande testerna tillåter, är det inget fusk. Men likförbannat dumt.
Se nu för fanken till att äntligen få fram relevanta tester!

#8 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:39
Styggavargen

"Skandalerna" kommer att dugga tätt, de låga utsläppen som vi hört talas om är bara pappersprodukter. Verkligheten ser annorlunda ut och beror på många faktorer. Om bilen körs i Sverige jämfört med nere på kontinenten där det är varmare har tex stor betydelse. Hur långa sträckor man kör osv (körmönster). Det enda jag vet att uppgivna förbrukningssiffror stämmer allt sämre mot verkligheten.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-16 19:42
Pi

Ge gärna exempel på en endaste dieselbil som ger godkända utsläpp i mera verklig miljö... Tror det blir rätt svårt. Det försvarar inte fusk men i just detta fall så är det ju synnerligen svårt att, utgående från de uppgifter vi har, avgöra om det verkligen är fusk. Vi har ju sett verkliga test där VAG-koncernens dieslar varit bland de allra bästa utsläppsmässigt så frågan är vad man skall tro.

#a • Uppdaterat: 2016-12-16 20:02
Oomkullrunkelig

Diesle är i går! Det är dags att gå vidare nu! Bort med det detta skitbränsle.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.