Nästa artikel
Audi A3 World car of the year 2014
Nyheter

Audi A3 World car of the year 2014

Publicerad 22 april 2014 (uppdaterad 22 april 2014)
Juryn bakom World car awards har nyligen utnämnt Audi A3 till årets bil. I finalen stod kampen mellan Audi A3, BMW 4-serie och Mazda 3.

De 69 motorjournalister som sitter med i juryn för World car awards har nyligen utnämnt 2014 års, enligt dem, bästa bil. I år tog Audi A3 första platsen. För att en bil ska kunna vara med och tävla om titeln World car of the year måste den finnas tillgänglig på minst två kontinenter och den måste (med detta år som exempel) funnits på marknaden under perioden 1 januari 2013 till 31 maj 2014. Av totalt 24 bilar som fanns med på årets lista sållades hälften bort i ett första skede, dessa vändes och vreds på tills bara tre bilar återstod: BMW 4-serie , Mazda 3 och Audi A3.

Några av anledningarna till att audi-minstingen blev favoriten i år ska ha varit att den kommer i hela fyra olika karossutföranden, har fina motoralternativ samt att den lyckats anpassa premiumkänslan från Audis större modeller till ett mindre mer format. På de tio år som World car awards funnits så har biltillverkaren ifrån tyska Ingolstadt kammat hem vinsten hela tio gånger.

Andra finalister var bland annat BMW i3, Skoda Ocativa, Citroën C4 Picasso och Jeep Charokee. På listan fanns även Peugeot 308 som nyligen vann den eurpeiska motsvarigheten till denna internationella tävling. BMW kunde i alla fall trösta sig med att deras i3 hamnade överst på pallen i World car of the years underkategorier 2014 års miljöbil samt 2014 år design. Se hela listan här.

Diskutera: Vad tycker du om att Audi A3 röstades fram som World car of the year 2014?    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2014-04-27 04:28
ENTJ1

Roy J
Grova anklagelser mot Toyota..Men vad i hela friden är ditt problem,prova internet och en tjänst som heter Google,googla där :Toyota lawsuit.
Hur många gånger skall man behöva upprepa samma fråga,har Toyota blivit fällda för att ha mörkat säkerhetsbrister på sina bilar,JA eller NEJ?
Dessutom väntar jag på att du visar mitt "inlägg om mattor"som du påstår/refererar till,eller helt enkelt erkänner att du har fel även med detta påståeende!
Far inte med osanning,det straffar sig alltid!

#12a • Uppdaterat: 2014-04-27 15:13
MickeAn

Det som jag tror ENTJ1 hänvisar till är den andra delen av problemet med accelererande Toyota-bilarna. Den första delen avsåg själva sakfrågan och den andra delen avsåg Toyotas hantering av ärendet (varför det inte rapporterades till myndigheter enligt regelverk att det fanns ett potentiellt säkerhetsproblem och varför kommunikationen till marknaden såg ut som den gjorde trots misstankar om ett säkerhetsproblem). Det är i denna andra del som Toyota nyligen kommit till en överenskommelse med amerikanska myndigheter (i vilken överenskommelse Toyota erkänner att de hanterat ärendet på ett felaktigt sätt).

Läs t.ex. http://www.bloomberg.com/news/2014-03-19/u-s-says-toyota-agrees-to-1-2-billion-settlement-ending-probe.html

#12b • Uppdaterat: 2014-04-27 19:35
Roy J

ENTJ1, på samma sätt som du kräver att Toyota reagerar och agerar så fort de misstänker något, gäller även när man uttalar anklagelser. Du fick flera chanser att visa att jag föreslog fel alternativ och att specificera vad du menade, men valde att lägga bevisbördan på mg. Precis som du skriver så finns fakta på Internet, så det hade varit enkelt för dig att lägga in en länk. Du hade åtminstone i klartext kunnat beskriva vad du menade.
Du har nu tydligt bevisat att du ställer betydligt högre krav på Toyota än på dig själv.
Du anser dig kunna komma med anklagelser utan närmare beskrivning och sen till och med kräva att andra ska tala om vad du menar. Illa!
Det här är en metod som förekommit även tidigare och jag ville påvisa det absurda i den.

AL, här är min mening i sin helhet:
"Helt apropå ingenting slänger AL in en drös med siffror visande Frankrikes och Frankrikes bilindustris förfall - och drar dessutom den halsbrytande slutsatsen att det bästa sättet att stödja denna industri är att låta bli att köpa produkterna, att inte alls befatta sig med dem."
Som synes finns här alls ingenting om att du ska vara försiktig med siffror.
Vad jag vänder mig mot är att du slänger in siffror om Frankrikes tillstånd som inte har någonting med artikeln att göra. Du ensam gör detta. Och jag förstår fortfarande inte på vilket sätt den ekonomiska situationen skulle förbättras om ingen köper produkterna - vilket ju är vad du föreslår.
Har du förstått innebörden denna gång?

#12c • Uppdaterat: 2014-04-27 21:13
ENTJ1

Roy J
Se mina föregående inlägg,lugna ner dig,och ge mig svaret på den enda frågan jag ställt till dig.Tror att det endast är du som har problem att förstå min fråga,MickeAn förstod precis.
Mina krav på Toyota?Vad svamlar du om,vart har jag framfört krav?
Högre krav på Toyota än mig själv,vakna du upp ur fablernas värld!
Kan du svara på dina påståenden angående mina påstådda inlägg,nähä..du far med osanningar och det brukar straffa sig.
Och du,har Toyota blivit stämda i USA på ett av de största beloppen i historien,JA eller NEJ?(för att de medvetet sålt bilar som varit potentiella dödsfällor)
Din eventuella trovärdighet står på tur,men du har uppenbarlingen inga som helst ambitioner eller krav på dig själv att tala sanning,oseriöst och juvenilt beteende.

#12d • Uppdaterat: 2014-04-29 17:07
Roy J

Okay, ENTJ1, jag tar det en gång till , men sen få det sannerligen vara bra.
Jag kom med olika alternativ till vad du menade. Du lämnade ju fritt fram för tolkningar eftersom du aldrig beskrev vad du menade. Som du ser så kan det leda till väldigt olika tolkningar - de du kallar för påstådda inlägg. Varför var det så svårt att förklara vad du menade? Du hänvisade till Internet och att jag minsann skulle leta själv efter det du menade. Hur tänkte du där?
Eftersom du framkastade anklagelserna mot Toyota så är det väl rimligen också du som får förklara vad du menar. Du kan inte gärna anklaga mig för att fara med osanningar när du faktiskt aldrig talade om vad som var sanningen - den du avsåg. Det du väljer att kalla för osanningar var gissningar.
Genom att vara så ospecificerad så skapar du onödiga konflikter - i synnerhet som du nu själv inte vill släppa taget.
Att MickeAn efter ett antal inlägg tror sig förstå vad du menar är sannerligen inget bevis för att du varit tydlig.

Jag brukar inte ge mig in i såna här meningslösa pennfäktningar - för det är så här de brukar se ut - utan endast skumma igenom dem och se om jag kan reda ut något, vilket inte brukar vara det lättaste.
Här lät jag det hela skena iväg i en förhoppning att vi alla efteråt skulle kunna garva åt hur korkat det kan bli när man inte är tydlig från början med vad man menar.

Det AudiS4 skriver stämmer ju alltför ofta in på utvecklingen i trådarna.

#12e • Uppdaterat: 2014-04-29 17:20
hultarn

Roy: det finns de som aldrig gör fel, det är bara så. Oavsett hur långt det ligger från artikeln....
Finns det inget annat att skylla på så kan man alltid hänvisa till yttrandefriheten.

Men, man blir allt bra sugen på att köpa en ny fransk bil. Igen. Hellre än en A3.

#12f • Uppdaterat: 2014-04-29 18:03
Roy J

AL, det stycket jag skrev lyder i sin helhet:
"Förstår Raphaels reflektion över att ingen i tråden nu anser att juryn är mutad, minsann.
Tills Sven E skrev sin kommentar. Med viss ironi, får jag hoppas. Men tydligen inte. En sån som älskar att sprida ogrundade konspirationsteorier och liknande omkring sig, alltså. Märkligt nog i viss mån understödd av AL som borde hålla sig för god för sådana spekulationer och kanske granska statistiken lite djupare."

Så låt oss gå till källan du åberopar, Globalis. Det är en högst seriös sammanslutning med många vettiga råd och tolkningar, men man bör betona att mycket är just tolkningar av verkligheten beroende på de fakta de fått fram.

Japan och Irland ligger på ungefär samma nivå som Frankrike medans Tyskland ligger lite bättre till och Sverige ännu bättre. Island bedöms vara lite bättre än Tyskland men sämre än Sverige - vilket väl visar att siffrorna bör tas med en nypa salt. Allt handlar ju om vad som kan observeras.
Man kan väl inte säga att Frankrike utmärker sig extremt och inte alls på samma nivå som Italien.
Jag har valt några bilproducerande länder. Irland lite för deras ständiga interna konflikter.

Vad jag menar är att du, AL, inte utan vidare kan applicera dessa osäkra siffror på den här juryn. Det finns ingen större anledning att instämma i andras spekulationer och konspirationsteorier.

De övriga siffrorna du presenterade har jag aldrig ifrågasatt. Observera detta! Det är väsentliga fakta som säger en del om Frankrikes utveckling, inte minst på bilsidan. Men du påstår också att vi inte ska köpa dessa "plåtschabrak". (Var det så?) Och jag kan inte riktigt förstå hur det skulle förbättra situationen.
Vad jag främst ifrågasatte var varför du kom dragandes med siffrorna över huvud taget. Artikel handlade om att Audi A3 blivit vald till World car of the year 2014 och inget annat.

#12g • Uppdaterat: 2014-04-29 18:05
Roy J

Jag håller med dig, hultarn!
Frankrike har fått fram några riktigt intressanta skapelser den senaste tiden.

#12h • Uppdaterat: 2014-04-30 07:07
Pi

Roy - då får du gärna ge oss exempel på vilka franska bilar som kittlar ditt "köp-sug" och som gör att du kan tänka dig att öppna din plånbok och handla nån av dessa ? För mig är franska bilar mestadels relativt billiga bilar som konkurrerar med andra billiga bilar för de ligger ju inte speciellt långt framme t ex inom förebyggande krocksäkerhet - t ex saknar de flesta nya franska bilar fortfarande autobroms. Att "äldre" modeller saknar det förstår jag men modeller släppta senaste 1-2 åren borde definitivt haft den säkerhetsutrustningen som standard i alla utrustningsnivåer som sälja i Sverige.

#12i • Uppdaterat: 2014-04-30 09:35
Swemba

Citroen DS5 är en fransk bil som verkligen tilltalar mig, åtminstone estetiskt. Hur den är i verkligheten har jag ingen aning om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.