Nästa artikel
Audi A3 e-tron visar framtidens effektivitet
Nyheter

Audi A3 e-tron visar framtidens effektivitet

Publicerad 21 februari 2013 (uppdaterad 22 februari 2013)
Liksom många andra biltillverkare satsar Audi på hybrider. Nu visar man upp A3 e-tron, som visar framtidens effektivitet.

Audi A3 e-tron benämns inte som koncept, men det är samtidigt oklart om Audi planerar att serieproducera bilen. Dock kommer man hur som helt att ha med sig ett exemplar för att visa upp på bilsalongen i Genève.

Det rör sig om en bil som tack vare kombinationen av en modifierad 1,4-liters TFSI-motor som ger 150 hästkrafter och en elmotor på 75 kilowatt får en sammanlagd prestanda på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 350 newtonmeter.

Trots en acceleration från noll till 100 kilometer i timmen på 7,6 sekunder och en toppfart på 222 kilometer i timmen gör Audi A3 e-tron dock bara åt 1,5 liter bränsle per 100 kilometer. Det gör i sin tur att bilen bara släpper ut 35 gram koldioxid per kilometer.

Liksom många andra elhybrider kan man välja att köra Audi A3 e-tron på enbart förbränningsmotorn, enbart elmotorn eller i ett hybridläge med en kombination av båda. På enbart eldrift klarar bilen att nå upp i en maxhastighet på 130 kilometer i timmen och har en räckvidd på 50 kilometer.

Mycket mer information än så ger inte Audi om modellen för tillfället, kanske klarnar bilden när bilen har premiärvisats i början av mars.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 e-tron?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-21 15:46
KaptenOberkommando

Hur kan 150 hk + 75 kilowatt bli 204 hk? Det bör väl bli runt 250 hk?

Men varför tveka om serieproduktion?

#2 • Uppdaterat: 2013-02-21 17:28
PREVIA

Förbräningsmotorn och elmotorn har inte sin högsta effekt vid samma varvtal och därför får hybridbilarna en lägre effekt än de samanlaggda motorernas effekt.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-21 17:34
KaptenOberkommando

Ändå står det diffust i texten: "... får en sammanlagd prestanda på 204 hästkrafter". Här hade formuleringen "nominell effekt" kommit väl till pass.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-21 17:37
Irvor

Vilken hemsk grill.
Intressant teknik, men säkert inte lika intressant prislapp.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-21 18:04
Gunnar Lindberg

50 km på el, då är det väl en laddhybrid med parallellkopplade motorer. Dessutom vinner nog utseendet på en nummerskylt som döljer något av grillen.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-21 22:37
Ctalker

Vad nytt? Likadan som alla andra hybrider på marknaden.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-21 23:53
Hackenbush

Grillen fördärvar hela bilen tyvärr.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-22 07:11
saabnisse

Jag mådde illa av grillen på Lexus IS, men den här är minst lika ful!

#9 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:28
Hackenbush

Vinner den som har störst grill? Jag bara undrar.

#a • Uppdaterat: 2013-02-26 12:54
Mistro

Hmmm,...serietillverka en bil med hybriddrift,topp-prestanda och långt överlägsen bränsleförbrukning ....VARFÖR DET???

Det är precis sådant här som bokstavligen får mig att se svart och som också är anledningen till att många tvivlar på tillverkarnas ord om att de gör vad de kan för att sänka förbrukningen!

Här skall ni få se vad vi kan bygga ....ja alltså om vi vill men vi har inte bestämt oss än! ...En jävla lekstuga är vad hela bilindustrin är och alla vi andra leker snällt i deras sandlåda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.