Aston Martin bygger en egen version av Toyota iQ och kallar den Cygnet. Nu kommer de första bilderna från bilvärldens mest osannolika samarbete.
En av de minsta tillverkarna samarbetar med världens största. Lyx och överflöd möter miljömedvetenhet.
Det låter kanske osannolikt, men det är på riktigt.
Från Japan till Storbritannien
Nu visar Aston Martin de första bilderna på sin iQ-baserad modell Cygnet.
Bilarna kommer först att tillverkas i Japan för att sedan skeppas över till Storbritannien. Där kommer Aston Martin att bygga om bilarna både invändigt och utvändigt.
På utsidan märks den klassiska Aston Martin-grillen, men det är på insidan Cygnet visar all sin prakt som lyxbil, trots sitt ursprung.
Lanseras under 2010
Cygnet kommer att drivas av samma 1,3-liters motor på 99 hästkrafter som finns i iQ.
Prestandan når därmed inte upp till den vanliga i Aston Martins modellprogram, men det har heller inte varit det här projektets ursprungliga tanke.
Utvecklingen av Cygnet kommer att försätta under 2010 för att så småningom under samma år också få premiär.
Aston Martin planerar att bygga mellan 1 000 och 2 000 exemplar per år.
Till en början kommer bilen endast att vara tillgänglig i Storbritannien och Europa. Priserna börjar från ungefär 20 000 pund, motsvarande 234 000 kronor.
Diskutera: Aston Martin Cygnet, kan det vara något?
Det låter kanske osannolikt, men det är på riktigt.
Från Japan till Storbritannien
Nu visar Aston Martin de första bilderna på sin iQ-baserad modell Cygnet.
Bilarna kommer först att tillverkas i Japan för att sedan skeppas över till Storbritannien. Där kommer Aston Martin att bygga om bilarna både invändigt och utvändigt.
På utsidan märks den klassiska Aston Martin-grillen, men det är på insidan Cygnet visar all sin prakt som lyxbil, trots sitt ursprung.
Lanseras under 2010
Cygnet kommer att drivas av samma 1,3-liters motor på 99 hästkrafter som finns i iQ.
Prestandan når därmed inte upp till den vanliga i Aston Martins modellprogram, men det har heller inte varit det här projektets ursprungliga tanke.
Utvecklingen av Cygnet kommer att försätta under 2010 för att så småningom under samma år också få premiär.
Aston Martin planerar att bygga mellan 1 000 och 2 000 exemplar per år.
Till en början kommer bilen endast att vara tillgänglig i Storbritannien och Europa. Priserna börjar från ungefär 20 000 pund, motsvarande 234 000 kronor.
Diskutera: Aston Martin Cygnet, kan det vara något?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Larvigt eller fränt?
En ny och tillförlitlig Aston för 230'. Vem vill inte ha?
Jag tror denna kommer att bli en riktig "hit". 234 000 är i och för sig mycket pengar. Men för det får du en MAXAD skrytbil i småbilsklassen.
Jag skulle kunna tänka mig en, och fler med mig. Lär dock bli skrytbilen på Östermalm i Stockholm.
Hur blev det nu? Tanken var väl att endast ägare till en riktig Aston skulle få köpa Cygnet?
Inga fattighjon skulle få sola sig i glansen av Astons varumärke för bara drygt 200 papp.
F.ö. en fin tanke att riktiga Aston slipper stå i bilkö i London, Paris och andra metropoler. För att inte tala om stormarknadsparkeringar.
IQ, Nano, Cygnet
107, C1, Aygo
tråkigt med samma bilar med olika namn...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.