Nästa månad kommer Toyota att presentera ett nytt hybridkoncept. Men redan nu visar Toyota två detaljbilder att spekulera kring. En hybridversion av iQ kanske?
I ett extremt kort pressmeddelande berättar Toyota att ett nytt hybridkoncept kommer att få sin världspremiär under bilsalongen i Detroit i januari.
Två bilder
Så mycket mer än så får vi inte reda på i dagsläget. Toyota är dock vänliga att bifoga två detaljbilder på bilen.
Observationer som kan göras är den kort fronten och de högt placerade strålkastarna. Bli inte överraskade om det handlar om en mindre stadsbil.
Kan det kanske vara en hybridversion av iQ?
Diskutera: Vad tror du Toyota kommer att presentera i Detroit?
Läs pressmeddelandet:
Toyota to Debut Dedicated Hybrid Concept at 2010 North American International Auto Show
TORRANCE, Calif., December 14, 2009 - - Toyota Motor Sales, USA, Inc. will stage the world debut of a new dedicated hybrid concept vehicle during the 2010 North American International Auto Show in Detroit.
The vehicle will be revealed during a news conference held on Monday, January 11th in the Riverview Ballroom at COBO Hall. News conference schedules are being finalized and exact timing will be revealed in the coming weeks.
Två bilder
Så mycket mer än så får vi inte reda på i dagsläget. Toyota är dock vänliga att bifoga två detaljbilder på bilen.
Observationer som kan göras är den kort fronten och de högt placerade strålkastarna. Bli inte överraskade om det handlar om en mindre stadsbil.
Kan det kanske vara en hybridversion av iQ?
Diskutera: Vad tror du Toyota kommer att presentera i Detroit?
Läs pressmeddelandet:
Toyota to Debut Dedicated Hybrid Concept at 2010 North American International Auto Show
TORRANCE, Calif., December 14, 2009 - - Toyota Motor Sales, USA, Inc. will stage the world debut of a new dedicated hybrid concept vehicle during the 2010 North American International Auto Show in Detroit.
The vehicle will be revealed during a news conference held on Monday, January 11th in the Riverview Ballroom at COBO Hall. News conference schedules are being finalized and exact timing will be revealed in the coming weeks.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyota "nya" Avensis är oerhört FUL liksom IQ´n. Varför har Toyota sparkat HELA sin designavdelning, eller har de aldrig haft en? Vidare är hybridmodeller ingen framtid för sig därför att den är såväl miljöfarlig, batterierna är miljömässigt förkastliga att tillverka, Litium köps från diktatstater i Sydamerika samtidigt som starkström i kombination bensin är oerhört explosiv kombination...
Hybrid - Nej, tack!
Toyota "nya" Avensis är oerhört FUL liksom IQ´n. Varför har Toyota sparkat HELA sin designavdelning, eller har de aldrig haft en? Vidare är hybridmodeller ingen framtid för sig därför att den är såväl miljöfarlig, batterierna är miljömässigt förkastliga att tillverka, Litium köps från diktatstater i Sydamerika samtidigt som starkström i kombination bensin är oerhört explosiv kombination...
Hybrid - Nej, tack!
Man kan inte säga att något är fult för det är subjektivt och inte objektivt. Har du inte lärt dig det ännu
sign. filosofen
Jag tycker lars är ful
Har du bytt namn nu igen till Lars? Det byts pseudonymer friskt här bland Toyota hatarna/en. Kan du inte sluta med att sprida desinformation och lögner.
Toyota tomtar:
Tål ni inte kritik? Toyotan ÄR oerhört ful. Sven har du sett "Lars"? Förmodligen inte, tönt! Tobbe: Det just för att utseendet och design är subjektivt dvs personligt, som man kan säga att det är tex vackert eller fult.
Mer hybridfakta,
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
Kenneth har du det pseudonymet idag som Toyota hatare. Här nedan lägger jag in en annan artikel i sin helhet. Men den passar inte ditt syfte....
"http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.
Conny Karlsson:
Nä just det, denna artikel passar inte dina syften. Men överlåt det åt läsaren att avgöra. Diktator Conny Karlsson!
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
Kenneth. Nu är det nog dags att söka hjälp! Man har jour även under helgen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.