Nästa artikel
5. Toyota iQ - överraskande rymlig
Nyheter

5. Toyota iQ - överraskande rymlig

Publicerad 1 april 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Toyota iQ är smartare än Smart. Och minibilen är rymligare än vad man kan förvänta. Men några brister drar ner på betyget.
Toyota iQ 1,0 VVT-i M/D

Toyotas nya minibil är smartare än Smart, men har några brister. Fjädringen är rejält stötig när man kör olastat. Ã-veraskande nog blev iQ betydligt trevligare när vi i ett anfall av experimentlusta, tryckte in två fullvuxna karlar i det minimala baksätet. Kortare sträckor går det faktiskt att åka fyra vuxna i den tre meter långa bilen, även om det blir ganska trångt. I det så kallade bagageutrymmet ryms bara 32 liter när bilen dukas för fyra platser.
   
I stan är iQ fantastiskt smidig, speciellt när den som testbilen är utrustad med automatiskt steglös växellåda. Bra sikt, snäv vändcirkel och nätt format gör den till en vinnare. Men iQ drar mer bensin än man kan tro och i vårt test visade sig Toyotan vara törstigast av de testade bensindrivna småbilarna i stadstrafik.  

Säkerheten är hög men körställningen tilltalar inte alla. Färddatorn är bökig att manövrera och i snömodd gör den korta hjulbasen att iQ känns en smula orolig. Priset är högt. Tar man chansen och utrustar sin iQ med allsköns godis kostar den som en avsevärt större bil.

För den som söker en stadsbil med attityd och som är beredd att kompromissa med komfort och har råd att betala priset, är iQ ett spännande och inte minst säkert val. Men den ekonomiskt sinnade faller knappast för iQ. Den som kan tänka sig att växla själv och väljer bort CVT-lådan "Multidrive", sparar 11 200 kronor på inköpspriset och får dessutom lägre bränsleförbrukning på köpet.
FAKTA/ Toyota iQ 1,0 VVT-i M/D

Modell: 4-sitsig 3-dörrars halvkombi.
Pris: Från 149 700 kr. Testbilen ca 178 100 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 298/168/150. Tjänstevikt, kg: 970 Släpvagnsvikt,
kg: 0. Bagagevolym, liter: 32.
Motor: 3-cyl, 998 cm3, 68 hk vid 6 000
v/min. 91 Nm vid 4 800 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös
automatisk CVT-växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 -
100 km/tim 15,5 s. Toppfart 150 km/tim.
Förbrukning, blandad körning:
4,7 l/100 km, 110 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 5 (enligt nya betygsystemet).
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 9 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: 2.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-01 15:57
Göran Petersson (ej verifierad)

Man får inte glömma det usla rostskyddet. Då hade den placerat sig bland dom sista.

#2 • Uppdaterat: 2009-04-05 19:13
DYLAN (ej verifierad)

Göran, rostskyddet är inte alls uselt. Det håller normal standard för japanska bilar (dvs. en tvåa enligt ViB betygskala), vilket om man jämför med europeer är ganska dåligt, men inte sämre än sina asiatiska konkurrenter. Men troligen sämst rostskydd av alla bilar på marknaden, alla klasser, har Chevrolet Matiz. Men så kom den ju visserligen sist också ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.