– Det är en jättetuff liten bil som är väldigt trevlig att köra. Den är väldigt lättkörd eftersom den vänder på ingen bredd alls. Det tar 3,9 meter och det är rekord, konkurrenten Smart behöver exempelvis fyra meter, säger Marianne Sterner till Vibilagare.se.
Vi Bilägare har provkört Toyotas nya minibil IQ. IQ är den andra bilen som är kortare än tre meter, och är smartare än konkurrenten Smart. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är imponerad.
– Vad man slås av är de enorma utrymmena. Jag har skjutsat runt två karlar som är 1,88 och 1,83 i längd och det gick jättebra. Den kortare kunde sitta i baksätet bakom den längre, säger Marianne Sterner.
Hur har Toyota lyckats med detta?
– Man har gjort bilen på ett lite nytt sätt och flyttat en del komponenter. Därför får man rum med tre riktigt stora vuxna.
IQ är mindre än tre meter lång, men ska få plats med fyra personer. Går det?
- Den fjärde personen får inte vara stor. Om det sitter en lång förare så slår förarstolen i baksätet. Det ska vara en kort förare och ett barn i baksätet, då går det.
Finns det något negativt med bilen?
– Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är körställningen. De bilar som jag kört hade inte höj- och sänkbara stolar och då sitter inte jag bra eftersom jag är för kort. Det tycker jag är en miss av Toyota eftersom det här är en bil som kommer att köras mycket av kvinnor.
Det är en extremt liten bil. Här känns säkerheten?
– När man tittar bakåt känner man sig inte så säker. Sitter man i baksätet så sitter man med huvudet precis mot glasrutan. Men det har Toyota löst genom en tredje krockgardin vid bakrutan som skyddar lite mer om man krockar.
Kan IQ bli en succé i Sverige?
– Det tror jag faktiskt. Den kommer att bli extremt bensinsnål (Reds.anm. bensin 4,2 och diesel 4,0 l/100 km.) och är mer praktisk än Smart. Den är liten och användbar. IQ kommer i exakt rätt tid, den har rätt utstrålning och rätt värden.
Missa inte provkörningen av IQ i Vi Bilägare nr 14!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smartare än Smart! Men bränsleförbrukningen??! Den borde väl ha varit ännu lägre! Min Corsa Ecoflex tar 0,45 l/mil diesel - förbrukningen borde ha kunnat ligga på max 0,35 l/mil diesel-jämför även med nya Golf Bluemotion 0,38 l/mil diesel. Varför denna miss??
Att överhuvudtaget jämföra små illaluktande knattrande dieslar med bensinare är som att jäföra päron med sura äpplen. Dieslar med sina enorma utsläpp av nano-sotpartiklar har inget i en framtida bilmiljö att göra. Men grattis Toyota som inte bara har gjort världssucce med sina hybridbilar utan också tillverkar små lätta bilar med hälften så mycket plåt och plaster som dyra tunga vw-produkter.
Med partikelfilter så är dieslar något av det renaste idag - om man bortser från just dessa de minsta av partiklar, nanopartiklar. Men hur är det egentligen med direktinsprutade bensinare?
Håller med om att dieseln i IQ borde vara ännu snålare än bensinaren.
Totalt sett, så är väl etanol det enda som går att framställa på ett miljövänligt sätt (även om vi inte är där ännu). Naturgas behöver inte framställas, men kommer väl att ta slut någon gång. Kan förvisso framställas genom rötningsprocesser och kan möjligen bli en konkurrent till etanolen. Det största problemet där är infrastrukturen.
Hur som helst så är det roligt att se att aå mycket nytt är på gång i bilvärlden.
Intressant. Tänk om man förlängt axelavståndet med 15 - 20 cm, så att fyra personer hade kunnat sitta riktigt bra och bilen ändå inte blivit mer än ca 3.20 lång.
Smarten är såld! Nu väntar jag bara på att kunna boka IQ.
Bräsnleförbrukningen var inte imponerande. VW har ju 0.3 l/milen med gamla VW Lupo på diesel. Och stora bilar som nya Jetta (bluemotion) drar lika mkt som den här skolådan i dieselutförande.
Sitter hellre utanför bilen än i den om ja skulle smälla i en sån här.
De har inte valt att göra säkerheten eller bränsleåtgången till något bra, alltså blir detta en bil i mängden. Som vanligt med Toyota alltså...
Ja, bränsleförbrukningen var inte särskilt imponerande, men vad menar du Mikael med en bil i mängden? Och vem har sagt att bilen inte är säker? toyota fortsätter att överraska. Toyota är visst framtidens vinnare.
Fronten ser ut som en plastbit, ta bort den och gör en liten gullig grill a'la volvo c30 så blir det bra.
Toyota är bäst.
I artikeln står det att dieseln kommer med en sexväxlad låda. De är obegripligt för en bil som är bäst i stadstrafik. Jag hade väntat med deras automat MultiMode eller liknande. Då väntar jag hellre på deras 1,3 liters bensin som kommer med start/stop och som förhoppningsvis är kopplad till en automat. Traditionell växellåda har jag och många med mig tröttnat på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.