Nästa artikel
Årets bil 2023: Jeep Avenger kör om alla andra
Klart i dag

Årets bil 2023: Jeep Avenger kör om alla andra

Publicerad 13 januari 2023 (uppdaterad 13 januari 2023)
Volkswagen, Kia och Toyota får se sig slagna när nya elbilsmodellen Jeep Avenger kör om konkurrenterna och lägger beslag på titeln Årets Bil.

Flera populära elbilar var med i slutstriden när Årets Bil skulle utses. Totalt var fem av sju finalister helt eldrivna, och som vinnare stod till slut Jeep Avenger. Du kan läsa vår första provkörning av de nya elbilen här.

Jeep Avenger sticker ut i Jeeps utbud på så sätt att den är framhjulsdriven, eldriven och aldrig ska säljas i USA. Avenger bygger på den uppdaterade elbilsplattformen eCMP2 vars föregångare används i elbilar som Citroën ë-C4, Peugeot e-208 och e-2008, Opel Mokka-e med flera.

Vinnaren presenterades i Bryssel under fredagen, till skillnad från tidigare då vinnaren alltid avslöjades i samband med bilsalongen i Genève under våren.

Så här röstade de svenska jurymedlemmarna.

Jeeps Europachef Antonella Bruno tar emot priset.

Glädjen bland Jeep-gänget gick inte att ta miste på. Det skålades vilt i champagne när resultatet av omröstningen om Årets Bil 2023 stod klar. 

De sju finalisterna som gjorde upp om titeln blev klara i november. Startlistan bestod av Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X/Subaru Solterra och Volkswagen ID. Buzz.

Vi Bilägares testchef Tommy Wahlström är på plats i Bryssel för att se avtäckningen av vinnaren. Han satte Volkswagen ID.Buzz på sin förstaplats, följd av Nissan Ariya. Jeep Avenger gav han däremot bara två poäng.

– Från att knappt förekommit i förhandssnacket klättrade Jeeps första europeiskt utvecklade elbil till överlägsen seger. Förhandsfavoriten Volkswagen ID.Buzz fick nöja sig med en andraplats, säger Tommy Wahlström, och fortsätter:

– Med bred marginal knep Avenger segern och ledde omröstningen från start till mål. Avenger lyckades med konststycket att locka röster från alla journalister och klarade sig utan nolla i protokollet. 21 av jurymedlemmarna hade Jeep som sin favorit i omröstningen.

I Sverige ska Avenger introduceras under våren. Priset är inte fastställt.

Förra året stod elbilen Kia EV6 som vinnare.

SÅ BLEV RESULTATET
  1. Jeep Avenger (328)
  2. Volkswagen ID. Buzz (241)
  3. Nissan Ariya (211)
  4. Kia Niro (200)
  5. Renault Austral (163)
  6. Peugeot 408 (149)
  7. Toyota bZ4X/Subaru Solterra (133)
SÅ FUNKAR ÅRETS BIL
  • Årets vinnare utsågs av 59 juryledamöter från 22 länder.
  • Dagarna innan resultatet av omröstningen skulle publiceras beslutade organisationen att inte låta Ryssland delta och suspenderade de två ryska motorjournalisterna i juryn.
  • Varje jurymedlem har 25 poäng att dela ut. Högsta summa som får ges är 10 poäng och de måste fördelas på minst fem bilar och på så sätt att varje medlem utser en tydlig vinnare. Därefter är det tillåtet att flera bilar får samma poäng i omröstningen.
  • Testchef Tommy Wahlström representerar Vi Bilägare i juryn.
  • Den typiska vinnarbilen är relativt kompakt, byggs i ett europeiskt land och erbjuds med någon form av elektrifiering. Men den ”mallen” stämmer inte alltid in med vinnaren.
OM BARA NORDEN RÖSTAT

Jurymedlemmarna från Danmark, Finland, Norge och Sverige.

  1. Volkswagen ID.Buzz (53)
  2. Nissan Ariya (30)
  3. Jeep Avenger (27)
  4. Kia Niro (18)
  5. Toyota bZ4X/Subaru Solterra (9)
  6. Peugeot 408 (8)
  7. Renault Austral (5)
OM BARA SVERIGE RÖSTAT

Jan-Erik Berggren Expressen, Carl-Johan Lejland Dagens Industri, Tommy Wahlström Vi Bilägare.

  1. Volkswagen ID.Buzz (29)
  2. Nissan Ariya (16)
  3. Jeep Avenger (11)
  4. Kia Niro (9)
  5. Toyota bZ4X/Subaru Solterra (6)
  6. Peugeot 408 (2)
  7. Renault Austral (2)

Tommy Wahlströms kommentarer om finalisterna

10 poäng: Volkswagen ID.Buzz

Med sin gulliga minibuss påbörjar Volkswagen den stora elektrifieringen av de lättaste transportfordonen. Förutom som personbilskombi kommer ID.Buzz som skåpbil i versionen Cargo vilken snart kommer att dyka upp på din egen gata iförd logotyper för den lokala elfirman. I sommar kommer en variant med förlängd hjulbas som ger mer lastutrymme eller upp till 7 sittplatser. Buzz kommer även med fyrhjulsdrift och i en sportversion kallad GTX med ”minst 340 hk”, enligt VW.

ID.Buzz kombinerar praktisk användbarhet med hög komfort, många finesser och ett utseende som gör en glad.

5 poäng: Nissan Ariya

Nissans nya elbil blir inte ett lika revolutionerande steg för att elektrifiera bilar för vanligt folk som en gång Leaf innebar men det är en väldigt bra bil. Tyst, lång räckvidd, snabb laddning under verkliga förhållanden, omfattande utrustning och en kvalitetskänsla i detaljerna som vi aldrig tidigare upplevt hos en Nissan.

4 poäng: Kia Niro

En vanlig bil för vanligt folk, med det mesta man behöver och tillräckligt med utrymme för de flesta sammanhang. Kanske inte den absolut högsta komforten men rimligt prissatt med tanke på sina goda elbilsegenskaper. Tråkigt bara att inte Kia lät den supersnabba 800-voltstekniken från EV6 sippra ned ett steg på modellstegen. Niro får klara sig med 400 V och når därmed inte riktigt höga laddhastigheter.

2 poäng: Toyota bZ4X/Subaru Solterra

Subaru och Toyotas gemensamma projekt imponerar inom några områden. Fyrhjulsdriften är spektakulärt bra och batteriets generösa garanti om 10 år eller 100 000 mil är marknadsledande och lär kunna få många elbilsskeptiker att våga ta klivet över. Fortfarande återstår en del utvecklingsarbete när det kommer till elbilsegenskaperna. Litet batteri i kombination med hög förbrukning ger kortare räckvidd än konkurrenterna. Även när det blir dags att snabbladda hamnar Solterra/bZ4X på efterkälken.

2 poäng: Jeep Avenger

Blott 408 cm långa Jeep Avenger är ett riktigt litet charmtroll som är lätt att hantera och underhållande att köra. Fyrkantig kaross ger fina utrymmen i förhållande till storleken. Avenger kan bli en tuff konkurrent bland de minsta elbilarna om den får ett rimligt pris.

1 poäng: Peugeot 408

Peugeot låter den svenska klassikern Combi Coupe komma tillbaka i form av lätt högbyggda 408. Under skalet delas de flesta komponenterna med mellanklassbilen 308, bland annat laddhybridtekniken som gör att det i bästa fall går att köra upp mot 60 km på el. Peugeot har gjort ett väldigt bra jobb med att ställa in chassit och 408 är både kul att köra och skön att åka i. Fina utrymmen och spektakulär design tilltalar säkert många kunder men frågan är om de är beredda att betala BMW-pengar för en Peugeot?

1 poäng: Renault Austral

En särling bland de mindre hybridsuvarna i det att Renault valt att fortsätta med sin egen teknik i form av trecylindrig bensinmotor med turbo, två elmotorer och en kopplingslös växellåda av samma typ som används i Formel 1, ”dogbox”.  Tekniken gör Austral snål på bränsle men Renaults hybridsystem är inte lika smidigt som de men hittar hos konkurrenterna.

BILARNA SOM VUNNIT
  • 1964 Rover 2000
  • 1965 Austin 1800
  • 1966 Renault 16
  • 1967 Fiat 124
  • 1968 NSU Ro 80
  • 1969 Peugeot 504
  • 1970 Fiat 128
  • 1971 Citroën GS
  • 1972 Fiat 127
  • 1973 Audi 80
  • 1974 Mercedes 450S
  • 1975 Citroën CX
  • 1976 Simca 1307/1308
  • 1977 Rover 3500
  • 1978 Porsche 928
  • 1979 Simca/Chrysler Horizon
  • 1980 Lancia Delta
  • 1981 Ford Escort
  • 1982 Renault 9
  • 1983 Audi 100
  • 1984 Fiat Uno
  • 1985 Opel Kadett
  • 1986 Ford Scorpio
  • 1987 Opel Omega
  • 1988 Peugeot 405
  • 1989 Fiat Tipo
  • 1990 Citroën XM
  • 1991 Renault Clio
  • 1992 Volkswagen Golf
  • 1993 Nissan Micra
  • 1994 Ford Mondeo
  • 1995 Fiat Punto
  • 1996 Fiat Bravo/Brava
  • 1997 Renault Mégane Scénic
  • 1998 Alfa Romeo 156
  • 1999 Ford Focus
  • 2000 Toyota Yaris
  • 2001 Alfa Romeo 147
  • 2002 Peugeot 307
  • 2003 Renault Mégane
  • 2004 Fiat Panda
  • 2005 Toyota Prius
  • 2006 Renault Clio
  • 2007 Ford S-Max
  • 2008 Fiat 500
  • 2009 Opel/Vauxhall Insignia
  • 2010 Volkswagen Polo
  • 2011 Nissan Leaf
  • 2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
  • 2013 VW Golf
  • 2014 Peugeot 308
  • 2015 Volkswagen Passat
  • 2016 Opel Astra
  • 2017 Peugeot 3008
  • 2018 Volvo XC40
  • 2019 Jaguar I-Pace
  • 2020 Peugeot 208
  • 2021 Toyota Yaris
  • 2022 Kia EV6

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (30)

  • 17 januari 2023 tack, kollar.
  • 17 januari 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.