I sista sekunden blev den stora bilsalongen i Genève inställd. Anledningen är att schweiziska myndigheter satt stopp för alla event med fler än 1 000 deltagare, på grund av coronaviruset.
En av höjdpunkterna på bilsalongen i Genève är presentationen av Årets Bil och den hölls som planerat på måndagen, men utan publik. Via en livesändning kunde tittare över hela världen följa presentationen.
– Det är fantastiskt att vara här och presentera vinnaren även om det känns lite konstigt, när mässlokalen är näst intill tom, sa Frank Janssen, ordförande i Årets Bil-juryn.
De sju finalisterna i Årets Bil 2020 var Tesla Model 3, Porsche Taycan, Renault Clio, Ford Puma, Peugeot 208, Toyota Corolla och BMW 1-serie.
Nu är Årets Bil presenterad, och vinnaren heter Peugeot 208. Den fick många poäng från flera länder, inte minst eftersom den finns både med förbränningsmotor och eldrift. Peugeot har tidigare varit avigt inställda till eldrift men på sistone har både en elbilsversion av 208 och laddhybridversioner av de större modellerna visats upp. Modellen fick dock inget toppbetyg när det gäller säkerheten i Euro NCAP:s test.
Läs också: Tommy Wahlström om Årets Bil: "Ingen favorit hos mig"
De franska jurymedlemmarna röstade för Renault och Peugeot medan de tyska journalisterna hyllade Porsche Taycan. Jurymedlemmarna från Sverige, där Vi Bilägares Tommy Wahlström ingår, röstade för Tesla Model 3 på första plats. Den följdes av Peugeot 208 och Toyota Corolla.
Förra året vann elbilen Jaguar I-Pace. Innan dess har även elbilen Nissan Leaf, hybridbilen Toyota Prius och laddhybriden Opel Ampera vunnit. Volvo tog hem märkets första vinst 2018 med kompaktsuven XC40.
1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro 80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroën GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450SE
1975 Citroën CX
1976 Simca 1307-1308
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort Mk.III
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroën XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Mégane Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris/Yaris Verso
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel Insignia
2010 Volkswagen Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel Ampera
2013 Volkswagen Golf
2014 Peugeot 308
2015 Volkswagen Passat
2016 Opel Astra
2017 Peugeot 3008
2018 Volvo XC40
2019 Jaguar I-Pace
1. Peugeot 208 (281 poäng)
2. Tesla Model 3 (242)
3. Porsche Taycan (222)
4. Renault Clio (211)
5. Ford Puma (209)
6. Toyota Corolla (152)
7. BMW 1-serie (133)
Toyota Corolla: 10 poäng
Tesla Model 3: 7 poäng
Renault Clio: 4 poäng
Peugeot 208: 3 poäng
Ford Puma: 1 poäng
BMW 1-serie: 0 poäng
Porsche Taycan: 0 poäng
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkig, men begripligt att 208 vinner. De skulle ha haft ljudisolering i bilarna...
Peugeot 208 är ett utmärkt och fullt väntat val. Den har hyllats av journalisterna och den finns med flera motoralternativ inklusive eldrift.
Någon analys från redaktionen om detta? Var det e-208 som tog hem segern? Hade det blivit en första plats utan eldrivlina?
Det var 208 som tog hem segern, det gick inte att rösta på bara e-208. Om 208 inte hade funnits elektrifierad så hade det varit en allvarlig nackdel i jämförelse med konkurrenterna. Tesla är elektrifierad. Toyotan är elektrifierad genom att den är en hybrid. Forden finns som hybrid. Clion kommer som hybrid. Porsche Taycan är helt eldriven. För att vinna Årets Bil så måste man ha någon form av elektrifiering idag.
Haha, mycket lustigt, psykologiskt oerhört intressant.
Trots karossen alla fel och brister (och i viss mån inredningen i specifikt 208) som gör den opraktisk att använda så anser man den bäst.
Människornas värderingar och åsikter är intressanta ur forskningssynpunkt.
Ett bra val. En liten bil som inte svällt som en förväxt pösmunk och med många drivlinor att välja på. Sen att ViB:s reporter måste ha världens största fötter då tydligen inte vänsterbenet ryms i bilen är nått helt annat. EuroNcap ger jag heller inte mycket för och alla jäkla attiraljer som tydligen måste vara standard för att ge en krocksäker bil....
Den kammade säkert hem ett stort antal "hemmaröster" från journalister med tillhörighet typ Frankrike med omgivning.
Ungefär som Eurovision Song Contest, de nordiska länder röstar på sig och Frankrike, Belgien, Holland, Spanien m.m röstar på sig. Bara det att de är så många fler än oss så vi kan sällan få vår röst hörd, typ i såna här sammanhang med Årets bil.
Skall inte klanka ned allt för mycket på 208, Får väl se när e-208 kommer, om den blir en folkbil eller inte. Troligtvis inte i Sverige.
Lite förvånad men ändå inte.
Kul att Tesla knep andraplatsen.
I det gänget hade jag föredragit 3 om den inte varit för dyr, nu blir det 208 (e då) för mig med.
Ja och där tappade ju hela tävlingen sin relevans, om den nu hade någon innan.......finns ju absolut noll nytänk med 208:an som jag ser det. Den finns både med el och fossil säger några, ja det fanns gamla golfen med.....har PSA varit i framkant med ny teknik och puschat övriga branschen? Nej, inte det nä.....
Säkert en bra bil, men har den gett bilvärlden nåt nytt, har den fått andra att prestera bättre eller snabbare? nej.....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.