Årets Bil i Europa 2019 är elbilen Jaguar I-Pace. Den vann över finalisterna Alpine A110, Ford Focus, Kia Ceed, Peugeot 508, Citroën C5 Aircross och Mercedes-Benz A-klass.
Vinnaren offentliggjordes vid ett event under pågående bilsalong i Genève. När rösterna från alla länder räknats stod det klart att två bilar hade fått lika många poäng – både Jaguar I-Pace och Alpine A110 slutade på 250 poäng vardera.
Enligt Årets Bils stadgar kan bara en bil vinna och när två hamnar på samma poäng räknar man därför hur många av jurymedlemmarna som haft respektive bil som förstahandsval. Där gick I-Pace vinnande ur striden.
– Det har varit en underbar bil att designa. Plattformen har gett oss frihet att göra saker vi inte gjort förut. För mig personligen som jobbat i branschen i 40 år har det här varit den mest spännande bilen att utveckla, säger Jaguars designchef Ian Callum, som mottog pokalen vid ceremonin.
På tredje plats i Årets Bil 2019 hamnade Kia Ceed på 247 poäng och Ford Focus landade med sina 235 poäng på fjärde plats.
Juryn består av 60 motorjournalister från 23 europeiska länder. Varje jurymedlem har sammanlagt 25 poäng som ska delas ut till minst fem av bilarna med maximalt 10 poäng till en och samma bil. Tommy Wahlström från Vi Bilägare ingår i den svenska jurydelegationen och han gav högst poäng till Citroën C5 Aircross. Av Tommy fick Jaguar I-Pace 4 poäng.
Läs Vi Bilägares provkörning av Jaguar I-Pace här!
Diskutera: Tycker du att rätt bil vann?
1. Jaguar I-Pace: 250 poäng.
2. Alpine A110: 250 poäng.
3. Kia Ceed: 247 poäng.
4. Ford Focus: 235 poäng.
5. Citroën C5 Aircross: 210 poäng.
6. Peugeot 508: 192 poäng.
7. Mercedes-Benz A-klass: 116 poäng.
Citroën C5 Aircross: 8 poäng.
Kia Ceed: 5 poäng.
Jaguar I-Pace: 4 poäng.
Peugeot 508: 3 poäng.
Ford Focus: 2 poäng.
Mercedes A-klass: 2 poäng.
Alpine A110: 1 poäng.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jämnare än på länge. Rätt val idag, det är en bra bil - men kanske inte en helt optimal elbil.
Enda bilen med framtidskänning så det var kul!
Äntligen! Kul att de vågar premiera en elbil!
Intressant att en så utpräglad sportbil fick samma poäng.
På papperet kan kanske Audin vara den bästa elbilen, men de provkörningar jag läst visar ändå på brister.
Jaguaren har tilltalat mig hela tiden. Dock är det lite frågetecken kring den faktiska räckvidden.
På långkörningar är de större Teslamodellerna vinnarna, men inte på kortare sträckor. (Olika motorer.) Teslorna känns mer futuristiska och har ett synnerligen modernt uppgraderingssystem, men är också lite plastiga i vissa detaljer och har dessvärre amerikansk precision i karosspassningarna.
Jaguaren är med ombonad och har ett bättre insteg, vilket tilltalar mig.
Hade valt Jaggan före en Tesla alla dagar i veckan. Förutom att den är snyggare än alla teslas bilar(speciellt model X) så får man en interiör som är i paritet med priset.
900 000 kr för årets bil, ingen folkbil ... du lär inte se många på gatorna!
Nej, inget för oss som sparar ihop till våra bilar på en Svensson lön.
Kvalitetsproblem och en utlovad räckvidd som inte håller, det bådar inte gott för Jaguar.
Förmodligen bästa bilen om än löjligt mycket för dyr för gemene man. Men hur tänker de journalister som röstar? En millimeter från att leksaksbilen Alpine A110 hade vunnit. Lika bra att lägga ner den här omröstningen om den vunnit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.