Vilken bilmodell som utses till Årets Bil i Europa brukar vanligtvis presenteras i samband med bilsalongen i Genève. Så blir det inte i år – på grund av pandemin avslöjades vinnaren istället på ett digitalt event.
Som vanligt togs sju finalister fram, och i år finns flera troliga vinnare. Den typiska vinnarbilen är relativt kompakt, byggs i ett europeiskt land och erbjuds med någon form av elektrifiering. Men den ”mallen” stämmer inte alltid in med vinnaren.
Juryn som utser Årets Bil består av 59 motorjournalister från 22 länder. Varje jurymedlem har 25 poäng att fördela bland minst fem av de sju finalisterna. Redaktionschef Tommy Wahlström representerar Vi Bilägare i juryn.
Finalisterna är…
• Citroën C4, som kommer i ny upplaga med helt annorlunda designspråk och möjlighet att välja en helt eldriven version.
• Cupra Formentor, en sportig crossovermodell från Seats prestandamärke som finns med laddhybridteknik.
• Fiat 500 har lanserats i en ny generation och den kommer enbart med eldrift.
• Land Rover Defender – även detta är en ny generation, och den har inget gemensamt med föregångaren från 1948. Finns som laddhybrid.
• Skoda Octavia marknadsförs som en ”folkbil” för barnfamiljer med gott om utrymme. Finns som laddhybrid i två olika varianter.
• Toyota Yaris har hybridteknik precis som tidigare, men betydligt roligare köregenskaper och helt annorlunda designspråk.
• Volkswagen ID 3 är först ut i den tyska koncernens jättesatsning på eldrift. En eldriven modell i samma storleksklass som Golf.
Till slut stod Toyota Yaris som vinnare. Småbilen har kommit i en helt ny generation med helt annorlunda designspråk och sportigare köregenskaper. Hybridtekniken är kvar, men bensinmotorn är numera trecylindrig.
Så här kommenterar Vi Bilägares Tommy Wahlström nya generationen Yaris, som han satte på andra plats efter Skoda Octavia:
”Något har hänt. Toyota Yaris var en pålitlig, bränsleeffektiv och ganska trist småbil. Nya Yaris är kul att köra och skön att åka i men fortfarande också bränsleeffektiv och pålitlig. Och sedan har vi sportmodellen GR Yaris. 2021 års mest underhållande bil.”
Volkswagen ID 3 fick höga poängsiffror från elbilslandet Norge och hemlandet Tyskland, även om tyska motorjournalister faktiskt gav lika många poäng till fiat 500.
Ryssland och Storbritannien röstade fram Land Rover Defender som vinnare, spanska journalister valde Cupra Formentor som tydlig vinnare och i Sverige stod Skoda Octavia som segrare.
Vi Bilägare har köpt in en Toyota Yaris som långtestbil under ett års tid. Du kan läsa vårt test av Toyota Yaris här, och du kan följa med i alla uppdateringar här.
Läs Tommy Wahlströms kommentar: ”Att inte Volkswagens nya elbil vann måste ha svidit”
Toyota Yaris: 266 poäng
Fiat 500: 240 poäng
Cupra Formentor: 239 poäng
Volkswagen ID 3: 224 poäng
Skoda Octavia: 199 poäng
Land Rover Defender: 164 poäng
Citroën C4: 143 poäng
Så röstade Vi Bilägare
Vi Bilägares Tommy Wahlström satte familjefavoriten Skoda Octavia överst. Här är hans poängtabell.
10 poäng: Skoda Octavia
”En modern familjebil som är rymlig, utrustad med alla säkerhetsfinesser, uppkopplad och går att få flera olika typer av miljövänligare drivlinor. Till ett överkomligt pris erbjuder Octavia en rad praktiska finesser i genomtänkt förpackning.”
6 poäng: Toyota Yaris
”Något har hänt. Toyota Yaris var en pålitlig, bränsleeffektiv och ganska trist småbil. Nya Yaris är kul att köra och skön att åka i men fortfarande också bränsleeffektiv och pålitlig. Och sedan har vi sportmodellen GR Yaris. 2021 års mest underhållande bil.”
4 poäng: Fiat 500
”Det säger något om vår tid när Fiat lanserar en ny generation av 500 med enbart eldrift. Nya 500 tillför en rad assistanssystem och uppkopplingsmöjligheter till den allra minste bilklassen. Fullt utrustad blir den dyr men det är sympatiskt att den som önskar alla nya pryttlar inte tvingas köpa en större bil än vad hen behöver. ”
2 poäng: Citroën C4
”Citroën har gått sin egen väg när det kommer till elversionen av nya C4. Istället för att satsa på höga prestanda och lång räckvidd har man fokuserad på åkkomfort och intressant formgivning. Det fungerar! I e-C4 åker man bekvämare än i många konkurrenter! Snälla Citroën, kan ni inte bygga den i kombiversion också?”
2 poäng: Volkswagen ID 3
”På många sätt är ID 3 nyskapande med ledande teknologi i smart förpackning men har Volkswagen lyckats lösa sina initiala problem med mjukvaran? Fortfarande får vi rapporter från kunder världen över med problem. Jag är inte övertygad och ger därför bara två poäng till ID 3.”
1 poäng: Cupra Formentor
”Formentor är en riktigt snygg bil i gränslandet mellan suv och mellanklasskombi. Den är trevlig att köra och har en konkurrenskraftig prissättning. Det är en brist att inte laddhybridversionen går att få med fyrhjulsdrift och infotainmentsystemet lider svårt av bristen på fysiska reglage.”
0 poäng: Land Rover Defender
”Land Rover Defender är säkert en superbil inom sitt gebit och har få konkurrenter när det kommer till saker som terrängegenskaper. När jag väger in faktorer som CO2-utsläpp och värde för pengarna faller den dock till botten av min lista.”
1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro 80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroën GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450S
1975 Citroën CX
1976 Simca 1307/1308
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca/Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroën XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Mégane Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel/Vauxhall Insignia
2010 Volkswagen Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2013 VW Golf
2014 Peugeot 308
2015 Volkswagen Passat
2016 Opel Astra
2017 Peugeot 3008
2018 Volvo XC40
2019 Jaguar I-Pace
2020 Peugeot 208
Jan-Erik Berggran, Expressen
Carl-Johan Lejland, Dagens Industri
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
Sören Rasmussen, FDM/Motor (Danmark)
Velimatti Honkanen, Tekniikan Maailma (Finland)
Fred Magne Skillebaek, Elbil24 (Norge)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.