Nästa artikel
2017 blev rekordår för nya bilar
Nyheter

2017 blev rekordår för nya bilar

Publicerad 2 januari 2018 (uppdaterad 8 januari 2018)
Gamla Volvo XC60 gav draghjälp till nya generationen 2017. Modellen blev Sveriges vanligaste nybil.
379.393 bilar registrerades, vilket är fler än vad som förutspåddes. Och Volvo XC60 toppar listan.
Branschorganisationen Bil Sweden har sammanfattat nybilsåret 2017 och det visade sig bli bäst någonsin sett till antalet nya bilar som registrerades in.
– Personbilsmarknaden under 2017 gick ännu bättre än förväntat och vår helårsprognos på 375 000 bilar överträffades, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Supermiljöbilar, alltså fordon som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, ökade 2017 med 48 procent jämfört med året innan. 19.211 nya supermiljöbilar registrerades in under 2017.
– Även om det fortfarande är låga nivåer så håller Sverige sig väl framme och ligger på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, när det gäller andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, säger Bertil Moldén.

Andelen dieseldrivna bilar minskade under 2017, från 52,3 procent året innan till 49,1 procent av de totala nyregistreringarna. Enligt Bil Sweden är förklaringen till dieselnedgången att allt fler byter sin nuvarande dieseldrivna tjänstebil mot en elektrifierad bensin plug-in hybrid, tack vare gynnsamt förmånsvärde.

Vanligaste bilen i statistiken över 2017 års nya bilar blev Volvo XC60, följd av Volvo S90/V90 och Volkswagen Golf. Volvo har nu varit marknadsledande i 60 år i obruten följd.   

2018 spås antalet nya bilar minska: Prognosen ligger just nu på 360.000 nyregistreringar.
– Förutsättningarna är goda för en bra bilmarknad i år då den svenska ekonomin väntas vara fortsatt stark och räntorna förbli låga. Därtill är 2018 ett valår, säger Bertil Moldén.

Samtidigt tror Bil Sweden på en ketchupeffekt i statistiken, då det nya skattesystemet bonus-malus träder i kraft 1 juli i år. Det betyder att det troligtvis kommer att registreras många bilar med större, bränsleslukande förbränningsmotorer fram till 1 juli, eftersom de därefter blir betydligt dyrare i skatt de första tre åren. Å andra sidan blir bonusen för elektrifierade bilar högre under andra halvan av året, vilket resulterar i att många förmodligen kommer att avvakta med att införskaffa laddhybrid eller elbil efter 1 juli.  

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)



1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 4624 st.

2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 2452 st.

3. Kia Optima, laddhybrid, 1534 st.

4. Volvo V60, laddhybrid, 1058 st.

5. Nissan Leaf, elbil, 981 st.

6. Renault Zoe, elbil, 851 st.

7. Tesla Model S, elbil, 800 st.

8. BMW 330e, laddhybrid, 757 st.

9. Volvo XC90, laddhybrid, 634 st.

10. Volvo XC60, laddhybrid, 576 st.



 

Bilmärkenas 10-i-topp 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)



1.Volvo: 75506 st, 19,9%

2. Volkswagen: 57488 st, 15,2%

3. Kia: 23092 st, 6,1%

4. Toyota: 23077 st, 6,1%

5. BMW: 21419 st, 5,6%

6. Audi: 20619 st, 5,4%

7. Mercedes: 19644 st, 5,2%

8. Skoda: 17319 st, 4,6% 

9. Renault: 15937 st, 4,2%

10. Peugeot: 12350 st, 3,3%

 

Bilmodellernas 10-i-topp 2017

(Placering, modell, antal registreringar)



1. Volvo XC60: 24090 st.

2. Volvo S/V90: 22593 st.

3. Volkswagen Golf: 20058 st.

4. Volvo S/V60: 15116 st.

5. Volkswagen Passat: 15057 st.

6. Volvo V40: 10524 st.

7. Volkswagen Tiguan: 9836 st.

8. BMW 5-serie: 6670 st.

9. Toyota Auris: 6208 st.

10. Skoda Octavia: 5974 st.



Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-02 13:15
L. Mäkinen

Undrar om man hade blivit idiotförklarad om man påstått för tio år sen att KIA snart säljer lika mycket som Toyota i Sverige?
De har förstås en bit kvar till toppen.

#2 • Uppdaterat: 2018-01-02 13:45
Leif R

Beträffande KIA, i våran stad (här får man vara diskret med ortsnamn) med rivaler av sedan lång tid tillbaka, etablerade märken som VOLVO och VW med flera, numera tagit ledningen av mest sålda bilar i staden! Ett trivsamt och vänligt bemötande med en "human" prisbild kan vara en orsak till denna närmast sensationella framgång!

#3 • Uppdaterat: 2018-01-02 14:03
EnannanRobban

Helt klart har KIA gjort en imponerande resa på så kort tid!

#4 • Uppdaterat: 2018-01-02 14:16
pinjong

Om 20-25 år när bilar ses som en mobil digital plattform tror jag att koreanska och kinesiska bilar dominerar försäljningen i Sverige. Volvo tillhör kanske inte ens de fem bästsäljande. Hur många svenska mobiler eller tv-apparater säljs det...

#5 • Uppdaterat: 2018-01-02 14:45
ToRy

Finns det någon initierad tanke kring varför Seat Ateca störtdyker ned till 38 bilar för december, från ett snitt runt 100 för årets övriga månader?

När Skoda kommer med sin version Karoq så dominerar Skodas starkare varumärke helt ut Ateca?

#6 • Uppdaterat: 2018-01-02 14:56
Styggavargen

Ändå har Kia ingen modell på topp tio listan. Antagligen säljer de bra på många modeller.

#7 • Uppdaterat: 2018-01-02 15:00
Styggavargen

Jag förstår inte hur XC60 kan vara så populär, har provat den och gillade inte mycket med den bilen. Inte ens körupplevelse var speciellt med den bilen. I övrigt trångt i baksätet och litet bagage. Måste vara av rädsla man köper den. Alla i mitt bostadsområde bytte iväg sina V60/70 bilar mot en XC60, och frågan är varför??

#8 • Uppdaterat: 2018-01-02 15:20
kameo

@Styggavargen: Fast Kia Ceed har legat stadigt på plats 5-6 i flera år tidigare, det är inte förrän i år dom har börjat tappa placeringar och nu precis trillat utan för topp tio.

#9 • Uppdaterat: 2018-01-02 15:22
Raphael

Att Kia går såpass bra medan Hyundai inte gör det, ja det är ju intressant. Kia ska ju ha en sportigare profilering inom Kia-Hyundai medan Hyundai ska ha en profilering mer på komfort. Jag talade med en Hyundai-säljare som hävdade att Kia och Hyundai är precis samma, det är bara design som skiljer, men de känns t o m samma och det är precis samma delar och specifikationer på grejjerna. Inte som Peugeot och Citroën där dessa känns och upplevs olika, pga olika specifikationer och justeringar för att passa olika märkesprofil. Jag är inte imponerad av Kia-Hyundai, känns mer som koreansk Volkswagen-Skoda fast bullrigare och sämre komfort, men visst de har piggare formgivning där Hyundais mjukare formgivning är trevligare än Kias skarpare och hårdare linjer.

#a • Uppdaterat: 2018-01-02 15:36
L. Mäkinen

Att Raphael och jag har diametralt åtskilda önskemål på bilar har jag noterat tidigare. Jag tycker Hyundai generellt ser tråkigare ut och rent tekniskt finns ingen motsvarande modell till den jag kör hos Hyundai.
För några månader sen läste jag att KIA säljer bättre än Hyundai även i sitt hemland.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.