1,6-litersmotorerna kräver, förutom en mjukvaruppdatering även hårdvara i form av en flödeslikriktare.
Den tredje volymtypen av motorn som omfattas av dieselgate har fått klartecken att åtgärdas från tyska myndigheter.
Tyska transportmyndigheten KBA har nu godkänt den tekniska lösningen för Volkswagens 1,6-litersmotor, vilken innehåller den ökända mjukvara som manipulerar utsläppsdata.
Tidigare har Volkswagen och KBA kommit överens om åtgärderna av 2,0-liters- samt 1,2-litersmotorerna av typen EA189, som också omfattas av dieselgate. Just 1,6-litersmotorn behöver ett utökat ingrepp jämfört med de andra varianterna. Här krävs förutom en uppdatering av mjukvaran, även en så kallad flödeslikriktare som monteras i motorn. 2,6 miljoner fordon i Europa har 1,6-litersmotorn och svenska bilägare får inom kort hem ett brev där de ombeds att boka in en verkstadstid för att få motorn justerad.
Enligt Volkswagen säger KBA att åtgärden ”inte orsakar några väsentliga förändringar av bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivåer.”
Diskutera: Äger du en bil som omfattas utsläppsskandalen?
Tidigare har Volkswagen och KBA kommit överens om åtgärderna av 2,0-liters- samt 1,2-litersmotorerna av typen EA189, som också omfattas av dieselgate. Just 1,6-litersmotorn behöver ett utökat ingrepp jämfört med de andra varianterna. Här krävs förutom en uppdatering av mjukvaran, även en så kallad flödeslikriktare som monteras i motorn. 2,6 miljoner fordon i Europa har 1,6-litersmotorn och svenska bilägare får inom kort hem ett brev där de ombeds att boka in en verkstadstid för att få motorn justerad.
Enligt Volkswagen säger KBA att åtgärden ”inte orsakar några väsentliga förändringar av bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivåer.”
Diskutera: Äger du en bil som omfattas utsläppsskandalen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
http://teknikensvarld.se/nytt-fusk-hittat-i-audibilar-340975/
Aldrig mer en bil från VW koncernen, då var jag ändå nöjd med de två passaterna jag haft, utom med svårigheter att ha en konversation med dem i baksätet. Synd bara att Wallenbergarna sålde Scania till dem.
VW har ju precis deklarerat att deras fusk inte är olagligt i EU, så varför skulle en VW-ägare då acceptera denna modifiering av sin motor till någon form av okänd status? Som de lögnare VW är så är de allt annat än öppna med modifieringens påverkan på motorn. Inga konsumentorganisationer har godkänt ändringen, vilket väl är det minsta man kan begära. Att KBA godkänner är inte hela sanningen sett ur ett VW-ägarperspektiv, särskilt som de är så luddiga så de skriver "..inte några väsentliga...".
Finns inte en enda logisk orsak till varför en VW-ägare skulle acceptera denna modifiering -VW får nog hitta på något bättre.
Hinner VW åtgärda bilarna i samma takt som nytt fusk upptäcks?
http://teknikensvarld.se/nytt-fusk-hittat-i-audibilar-340975/
Om jag hittar en bil, oavsett fabrikat, som jag gillar spelar det ingen roll om den blivit fälld för avgasfusk i USA.
Det rör mig inte i ryggen så länge den är godkänd i det land jag tänker bruka den.
Domedagsprofeterna är glada nu. Skadeglädjen är verkligen den enda sanna glädjen, i alla fall här.
"Diskutera: Äger du en bil som omfattas utsläppsskandalen?"
Gör ni?
jag kommer inte att låta min motor i min bil bli justerad till något sämre, i dag går bilen klockrent
och är snäll med förbrukningen, allt kan bara bli sämre med ökad förbrukning och sämre prestanda
som resultat.
Hmm det ser ut som en mekanisk fallos. Undra hur MTBF påverkas på hela systemet med denna pryl. Men man kanske får en ettårig inbytesgaranti som plåster på såret. ...Hmm
Nej!
Som veeersta trimkittet. Det lär ju öka hk med minst 30%....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.