Nästa artikel
Oförändrad prestanda av VW-åtgärd
Nyheter

Oförändrad prestanda av VW-åtgärd

Publicerad 3 februari 2016
Volkswagen försäkrar att motorn inte kommer att bli sämre efter korrigeringen.
KBA har konstaterat att motorerna blir opåverkade av lösningen som Volkswagen har arbetat fram.
Volkswagen har nu inlett den tekniska åtgärden för att korrigera utsläppsnivåer av kväveoxid i motorerna med beteckning EA 189. Först ut är 2,0 TDI-motorn i Volkswagen Amarok, som kommer att följas av Passat.

Enligt ett pressmeddelande från Volkswagen har den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) konstaterat att ingreppet kan utföras utan att prestanda, bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp påverkas.

Motorerna på 2,0 och 1,2 liter får en uppdatering av mjukvaran, vilket tar cirka en halvtimme. På 1,6-litersmotorn ska förutom mjukvaruuppdatering en så kallad flödeslikriktare monteras och här beräknas jobbet ta under 45 minuter.

Diskutera: Tror du att motorerna blir opåverkade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-03 09:52
saabnisse

Naturligtvis blir inte motorerna opåverkade, då hade det ju inte funnits någon anledning till åtgärd!
Men hur det blir med prestanda, bränsleförbrukning och utsläpp måste ju undersökas innan det går att yttra sig om det.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-03 09:54
Stefan Eriksson

Klantigt av Volkswagen att gå ut med ett pressmeddelande från endast ett och dessutom ett tyskt test. Jag blir övertygad när fler av varandra oberoende tester från fler länder presenterar likvärdiga resultat.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-03 10:00
107Carlsson

Om det nu var så lätt att fixa förstår jag fortfarande inte varför man inte gjorde det från början istället för att lägga ner en massa resurser på ett fuskprgram

#4 • Uppdaterat: 2016-02-03 11:40
PREVIA

Ingen skillnad alls säger fuskföretaget VW ,vilket man förstår när miljömyndigheten i USA inte godkänner förändringen som VW vill göra på fuskbilarna. Har man lurat bilköpare, länders miljömyndigheter och folks hälsa och miljö i tio år så räcker det nog inte med några så enkla åtgärder som VW föreslår för då skulle dessa billiga lösningar redan varit införda i deras bilar för länge sedan. Nej sanningen är nog att man med återvändsgränden dieselmotorer inte lyckats få ner utsläppen ens till Europas mer milda krav vilket gjort att man var tvungen att fuska om man ville fortsätta sälja dieselbilar.
http://teknikensvarld.se/volkswagen-har-manipulerat-motorerna-i-tio-ar-196027/

#5 • Uppdaterat: 2016-02-03 11:56
George

Man har mycket svårt att tro på detta. Varför inte göra detta från början och undvika att nästan försätta hela företaget i konkurs och betala 500 miljarder (!) i böter. Detta är helt orimligt och saknar trovärdighet.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-03 12:44
snabb95

milkylainen @ Hur sänker man förbränningstemperaturen? Är det med senare insprutning eller med större gasgenomströmning? I det förra fallet ökar bränsleförbrukningen. I det senare fallet stiger kompressionstrycket och därmed temperaturen, eller?
Även Dieselmotorer har väl numera en Lamdasond och trottel som styr syretillförseln.

Kompressionstrycket måste ju vara extremt högt för att bränslet skall självantända. Men om man sänker syreinnehållet genom större återcirkulation via EGR så minskar väl NOx. Då ökar väl sot och CO. Men borde inte kylvattentemperaturen (som är ett problem) öka snabbare eftersom de återcirkulerade avgaserna inte passerar laddluftkylaren samtidigt som mindre kyld friskluft tillförs?

#7 • Uppdaterat: 2016-02-03 13:22
snabb95

milkylainen @ Två frågor som Du nog kan svara på:

1. Även Dieselmotorer har väl numera en Lamdasond och trottel som styr syretillförseln?

2. Om man sänker syreinnehållet genom större återcirkulation via EGR så minskar NOx. Borde inte kylvattentemperaturen (som är ett problem) öka snabbare eftersom de återcirkulerade avgaserna inte passerar laddluftkylaren samtidigt som mindre kyld friskluft tillförs, eller?

#8 • Uppdaterat: 2016-02-03 13:37
ffodil

Något jag enkelt ser med egna ögon nu när jag fått en med SCR rening med AdBlue är att oljan håller sig betydligt renare längre. Rening genom EGR-cyklingen måste ju vad jag förstår påverka slitning av motorn och partikelfilter. Ju mer man behöver återcirkulera för att få ner utsläppen desto mer slitage på allt. Är inte så väldigt insatt i precis hur det fungerar men är det inte därför man överger den reningstekniken med EGR, för att det inte räcker till längre, eller. Förstår ju att det skulle vara för stora ändringar för VW att göra nu som jag förstår.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-03 15:00
ffodil

milkylainen
Vad jag förstått av vad jag läst är att EGR-rening sotar mer i motorn, partikelfiltret, sänker kraften och kräver lite mer bränsle med dom återcirkulerande avgaserna än motsvarande SCR-rening. Därmed renare motorolja med SCR, för att återkomma till mitt tidigare inlägg. Vad man sparar med högre effekt och lägre bränsleåtgång äts delvis upp av AdBlue-kostnaden, men man får troligen även längre livslängd på motor och partikelfilter samtidigt. Möjligt som du säger är att man kan köra med båda teknikerna samtidigt för att få ner utsläppen än mer, men vet inte om man gör det på nån motor idag.

#a • Uppdaterat: 2016-02-03 16:45
ralfin

Intressant med faktadiskussion utan barnsliga påhopp. Tack alla som kan mycket mer om sånt här än jag. OBS detta är inte tänkt som en spydighet utan ärligt menad!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.