Volkswagen meddelar nu att de påbörjar serviceåtgärderna för de bilar som berörs av utsläppsfusket som avslöjades i år. Åtgärderna ska enligt Volkswagen ta mindre än en timme per bil att genomföra.
Efter att den tyska myndigheten Kraftfahrtbundesamt nu godkänt de planerade åtgärderna kommer arbetet med att kalla in de berörda bilarna att påbörjas i slutet av januari 2016. Utsläppsfusket gäller bilar med motor av typen EA 189 med cylindervolym på 1,2, 1,6 och 2,0 liter. 1,2- och 2,0-litersmotorerna ska åtgärdas med en mjukvaruuppdatering som kan ordnas på en halvtimme. 1,6-litersmotorerna ska förutom mjukvaran också att utrustas med en flödeslikriktare och det arbetet ska genomföras på under en timme.
Nu kommer Volkswagen att skicka ut ett brev till de berörda bilägarna med information om att åtgärdsprogrammet startat. Ett andra brev kommer att skickas ut när det är dags att boka tid på verkstaden. Volkswagen säger också att det går bra att genomföra åtgärden i samband med ordinarie service om man inte vill ta bilen till verkstaden en extra gång.
Enligt Volkswagen så kommer åtgärderna innebära att utsläppsnormerna följs, utan att det påverkar varken bränsleförbrukning eller prestanda.
Mer information från Volkswagen hittar du här.
Nu kommer Volkswagen att skicka ut ett brev till de berörda bilägarna med information om att åtgärdsprogrammet startat. Ett andra brev kommer att skickas ut när det är dags att boka tid på verkstaden. Volkswagen säger också att det går bra att genomföra åtgärden i samband med ordinarie service om man inte vill ta bilen till verkstaden en extra gång.
Enligt Volkswagen så kommer åtgärderna innebära att utsläppsnormerna följs, utan att det påverkar varken bränsleförbrukning eller prestanda.
Mer information från Volkswagen hittar du här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det räckte inte med att de fuskade med utsläppen, nu skall de genomföra fuskåtgärder med.
Kul att det inte bara är jag som är språkpolis. He he.
Ytterligare en fusktext till en fuskrubrik!
Jag skulle vilja veta om det verkligen stämmer att förbrukning och presentanda inte påverkas.
VW försäkrar alltså att "varken bränsleförbrukning eller prestanda" påverkas.
Stora ord. Innebär alltså att OM det kan bevisas att dessa faktorer försämras med bara en endaste procent så ljuger man en gång till. Vi får väl se vad resultatet blir men när ledande experter på motorstyrning och avgasrening säger att detta är omöjligt att uppnå utan ett visst mått av försämring så har ena parten fel...
Fortsättning följer.
Tänk om bränsleförbrukning och prestanda förbättras.......då skulle VW också ha ljugit.. ;-)
Från pressreleasen: *Dessa åtgärder gäller Europa och marknaderna inom EU28. Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppsnormer. Målet för de tekniska åtgärderna är att uppnå utsläppskraven utan någon påverkan på motoreffekt, bränsleförbrukning eller prestanda.*
ViBilägare kanske inte är den källa man alltid ska ösa ur......
Rubriken är nästan märkligt välvald. Visst är det "fuskåtgärder" VW ägnar sig åt.
De säger ju tydligt, med avsiktlig "luddighet" att målet är att inget annat (bränsleförbrukning, körbarhet, prestanda) skall påverkas. Dvs de har inte lyckats med den biten och försöker nu fuska en gång till med bilägarna.
Självklart skall bilen antingen vara EXAKT likadan, eller bättre, efter åtgärden -inget annat skall accepteras utan ses som det som står i rubriken = Fuskåtgärd.
Läser man VW's pressrelease så syns ju tydligt hur de mörkar saker och försöker formulera sig runt för att på bilägarnas bekostnad spara pengar åt VW. Tänk på att KBA testat/godkänt utifrån sitt perspektiv, dvs att NOx-problemet är löst. KBA testar INTE, och intygar INTE något när det gäller sämre körbarhet, sämre prestanda, ökad bränsleförbrukning... VW vill däremot, genom sin formulering i pressreleasen, att folk skall få den uppfattningen.
Det enda rätta är att INTE acceptera "fuskåtgärden" innan alla konsekvenser och ev kostnader för bilägarna är utredda helt och hållet. Med andra ord så skall även bilägarna godkänna åtgärden, -100% logiskt eftersom bilägarna är en minst sagt viktigt part i ärendet.
LeifV: Ditt inlägg är huvudet på spiken. Mer behöver inte sägas i detta infekterade ämne.
WV påstår att förbättrad luftgenomströmning i kombination med en omprogrammering skall fixa åtgärdsfusket (2,0 L motorn). Om det enda som behövdes var ca 2 månaders forskning för att komma fram till detta, varför gjorde de inte det ifrån början? Nej, jag tror inte ett ögonblick på detta. Vad ska vi som äger dessa bilar göra? Jag tror inte att myndigheterna kommer att tillåta oss att fortsätta köra omkring i dessa bilar ostraffat. Bilarna kan t ex komma att klassas om i en högre skatteklass. Det pratas om att gå samman och lämna in en grupptalan mot WV hos Konsumentverket. Någon som är intresserad av detta?
Precis vad jag tänkte också...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.