Nästa artikel
10 procent av Volkswagens fuskmotorer åtgärdade
Nyheter

10 procent av Volkswagens fuskmotorer åtgärdade

Publicerad 20 september 2016
Det går långsamt framåt att fixa miljontals dieselbilar med manipulerad mjukvara.
8,5 miljoner europeiska dieselfordon av märkena Volkswagen, Audi, Seat och Skoda omfattas av åtgärdsprogrammet och hittills har tyska Transportstyrelsen KBA godkänt den tekniska lösningen för 5,1 miljoner bilar.

Av dessa har tio procent åtgärdats med gott resultat, säger Manfred Bort, enligt nyhetsbyrån Reuters. Manfred Bort ansvarar för Volkswagenkoncernens åtgärdsprogram.

Volkswagen säger att majoriteten av de 8,5 miljoner bilar i Europa som ska åtgärdas kommer att bli klara i år, men att ett ospecifierat antal måste vänta till 2017.
 
Diskutera: Hur lång tid tror du att det kommer att ta innan alla bilar är åtgärdade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-20 19:16
Peter E

http://www.aftonbladet.se/bil/article23561317.ab

Så det kan bli.....

#2 • Uppdaterat: 2016-09-20 19:30
trasten

Jag tycker det är gulligt att man går ut till kunderna och kallar det dieselcare.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-20 20:45
saabnisse

uno kommer snart att tas bort permanent!

#4 • Uppdaterat: 2016-09-20 23:28
Peter E

Jag tror väl inte det är så mycket som blir bättre. Fuskprogramvaran försvinner och man filar lite här o där för att få till grejerna så bra det går med den använda tekniken.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-21 09:16
Raphael

Jag ser många missförstånd i diskussionerna. Det är inte olagligt att bilar släpper ut högre värden ute i trafik jämfört med labbtester. Vad som däremot är olagligt är att ha en inställning för motorn i labbtestet och en annan inställning för körning utanför labbet. Och det är så Volkswagen kört och därför har de brutit mot lagen, och därför har de åkt på böter och stämningar i miljardklassen.

Det finns ingen evidens i dagsläget för att andra märken har gjort på samma sätt, förutom misstankar mot Opel och Renault där Renault får justera några dieselmotorer. Sista ordet är inte sagt där, utredning pågår. Men VW är klart, fastställt, dömt och det finns en åtgärdsplan.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-21 09:31
Lars58

"Jag ser många missförstånd i diskussionerna. Det är inte olagligt att bilar släpper ut högre värden ute i trafik jämfört med labbtester. Vad som däremot är olagligt är att ha en inställning för motorn i labbtestet och en annan inställning för körning utanför labbet. Och det är så Volkswagen kört och därför har de brutit mot lagen, och därför har de åkt på böter och stämningar i miljardklassen."
Tack Raphael, hade precis tänkt skriva detta.
Vad gäller misstankar mot Opel så har KBA avslutat utredningen då man (som Opel alltid hävdat) ej funnit att Opel använder någon olaglig programvara likt VW.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-21 09:37
Vidstige

Ja lite konstigt att VW-entusiaster här bagatelliserar VWs fuskande hela tiden eller försöker bortförklara det med att "alla andra är lika dåliga". Varför inte erkänna som det är?

Läste förresten på Auto Motor o Sport att grunden till fuskprogramvaran handlade om att försöka få dieselmotorn att gå tystare på tomgång men sen fick programvaran ett helt annat användningsområde.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-21 10:05
Pi

Vidstige - "erkänna" måste vara ett favoritord för dig som du vill tillämpa på alla som inte tycker lika som du. Tror ingen har förnekat VWs fusk men av bl a den undersökning som AL relaterar till så ser ju faktiskt inte verkligheten av nån besynnerlig (?) anledning bättre ut för konkurrenterna utan snarare tvärtom. Och verkligheten är väl ändå till slut det intressanta om vi skall tala om miljön och vårt eget välbefinnande. Har sagt många gånger nu att VW-fusket inte är acceptabelt men hur är det då med fusket under verkliga förhållanden där det uppenbarligen finns en mängd märken som "fuskar" mera än VW ?

#9 • Uppdaterat: 2016-09-21 10:11
Styggavargen

Nu har Volvo åkt dit ordentligt!

http://www.svd.se/ett-ar-efter-skandalen-nya-volvobilar-samre-an-vw/om/utslappsskandalerna-i-bilindustrin#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1609]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

https://www.transportenvironment.org/press/dieselgate-1st-anniversary-all-diesel-car-brands-europe-are-even-more-polluting-volkswagen

Som sagt, denna diesel skandal är bara toppen på isberget. Så ni som hånade VW skall nog inte vara så kaxiga. Problemet i sig självt är diesel, och delvis att vi nu bygger tyngre bilar och kör dessa på diesel för att få ned förbrukningen. Kan bilen inte köras på bensin med rimlig förbrukning, ja... då säger jag bara att det är dags att tänka om. Jag vet att alla varit på mig om SUV biten, vilket jag erkänner att jag tjatat om mycket. Men det finns en anledning som jag anser står på en god grund. Bilarna väger för mycket idag, de har för högt luftmotstånd och vi utrustar dem med AWD/4WD och allt annat istället för att fokusera mer på miljön.

#a • Uppdaterat: 2016-09-21 10:15
daem0n

Glöm VW! Kolla på fusk karusellen även med Volvo: http://www.svd.se/ett-ar-efter-skandalen-nya-volvobilar-samre-an-vw/om/utslappsskandalerna-i-bilindustrin

Neeeej, det är inte VW eller Volvos fel, det är politiker som övertygade samhället att man måste följa orealistisk mål med utsläpp osv. Det är de som fuskar!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.