Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och detta räcker långt - riktigt långt. Här är vinnaren i Tommy Wahlströms miljöbilstest.
Peugeot 107 5-d
Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och den lilla trecylindriga motorn är densamma som sitter i iQ men i 107 upplevs den som mycket piggare. Styrningen är bäst i testet, exakt utan att bli nervös. Köregenskaperna är trygga och underhållande. När vägen kröker är Peugeot den körgladaste bilen av alla.
I stadstrafik är Peugeot pigg, smidig och lättparkerad. Vi gillar däremot inte sidospeglarnas avsmalnande form som tar bort en hel del sikt bakåt. Inredningen känns plastig men allt fungerar väl. Det finns gott om småfack för prylar. Kupén känns rymlig och luftig i framsätet. Såväl långa som korta hittar en körställning som fungerar. Ratten är justerbar i höjdled.
Enligt bullermätaren tillhör Peugeot de tystare av de testade bilarna. På långresa går bilen stabilt och erbjuder en hel del storbilskänsla. Fjädringen är väl avstämd åt det lite fastare hållet. Baksätet fungerar för två vuxna under kortare sträckor och bagageutrymmet är litet men lättillgängligt. Peugeot drog minst bränsle av alla och hör till de billigaste i testet.
Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och den lilla trecylindriga motorn är densamma som sitter i iQ men i 107 upplevs den som mycket piggare. Styrningen är bäst i testet, exakt utan att bli nervös. Köregenskaperna är trygga och underhållande. När vägen kröker är Peugeot den körgladaste bilen av alla.
I stadstrafik är Peugeot pigg, smidig och lättparkerad. Vi gillar däremot inte sidospeglarnas avsmalnande form som tar bort en hel del sikt bakåt. Inredningen känns plastig men allt fungerar väl. Det finns gott om småfack för prylar. Kupén känns rymlig och luftig i framsätet. Såväl långa som korta hittar en körställning som fungerar. Ratten är justerbar i höjdled.
Enligt bullermätaren tillhör Peugeot de tystare av de testade bilarna. På långresa går bilen stabilt och erbjuder en hel del storbilskänsla. Fjädringen är väl avstämd åt det lite fastare hållet. Baksätet fungerar för två vuxna under kortare sträckor och bagageutrymmet är litet men lättillgängligt. Peugeot drog minst bränsle av alla och hör till de billigaste i testet.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Peugeot 107 5-d
Modell: 4-sitsig, 5 dörrars halvkombi.
Pris: Från 103 490 kr. Testbilen ca 112 290 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 343/163/146. Tjänstevikt, kg: 900.
Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 139.
Motor: 3-cyl, 998, 68 hk vid 6 000 varv/min, 93 Nm från 3 600 varv/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 14,0 s. Toppfart 157 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km, 107 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4.
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 6 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: Ej testad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mitt tips är att köpa en Aygo istället, hur man kan rekomendera en bil med mycket sämre andrahandsvärde är lite märkligt.....
Köp en 107/c1/aygo och se döden i vitögat varje dag
Konstruktiva kommentarer....
Peugeot har inte sämre andrahandsvärde än Aygon, den är betydligt billigare i inköp och jämför du på tex blocket så ser du att den inte tappat mer procentuellt än vad en aygo gör.
Tittar man på krocktester så är trillingbilarna faktiskt hyffsat säkra
Det är mycket billigare att äga och köpa en 107/c1 än en Aygo. Dessutom är dom mycket snyggare, Toyta vet inte vad design är...
Toyotas sämsta bil och Peugeots bästa. Äntligen har Peugeot skräpmärket nr 1 fått en bil som håller tack vare Toyota.
En intressant test av mickrobilar. En liten notis: det är bara två av bilarna, fiat och smart som går att få som cab.
Jag ser döden i vitögat varje dag när jag möter andra trafikanter!
Det kan aldrig bli billigare att köra en fransk bil....:)
Reperationer och sämre andrahandsvärde river ner alla förutsättningar.... Sorry
Men Simon, Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo är ju samma bil! Konstruerad av samma tekniker, byggd vid samma fabrik och av samma komponenter. Marknadsföring och återförsäljare kanske kan påverka andrahandsvärdet men jag kan aldrig tro att det skulle vara någon skillnad när det gäller produktkvaliteten.
Helt rätt som du skriver Tommy, de tillverkas i samma fabrik i Tjeckien men det är inte bara återförsäljare och service som skiljer, även garantin är sämre på Peugeot något du borde ha koll på som jobbar med detta...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.