Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Monteverdi
Märket

Klassiska bilmärken: Monteverdi

Publicerad 22 november 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
Schweizarna har alltid varit bättre på gökur än på bilar. Visst har det funnits schweiziska bilmärken men någon världsvid spridning har de inte fått. På senare år har dock ett märke uppmärksammats då och då i klassikertidningarna. Det är Monteverdi, ett högprestandamärke med ytterst begränsad produktion.

På bilsalongen i Genève är numera Frank Rinderknechts Rinspeed den nationella stoltheten. Under en följd av år hyllades det egensinniga bilbyggargeniet Franco Sbarro som schweizare fast han egentligen är italienare.

Vassast av de tre är dock Peter Monteverdi, salig i åminnelse, slipad i affärer och bördig från Basel.

Landets första F1-bil
Monteverdi var född 1934 och växte upp bland bilar i faderns verkstad och han var inte ens 20 när han byggde sin första bil. I början av 60-talet skapade han landets första Formel 1-bil. Den kallades MBM, som betydde Monteverdi Basel Motors.

Bilbyggarverksamheten sköttes hela tiden parallellt med bilförsäljning och han representerade flera lönsamma märken, som till exempel BMW och Ferrari.

I ett anfall av storslagenhet, för att inte säga storhetsvansinne, köpte han F1-stallet Onyx. Det blev hans överlägset sämsta affär genom tiderna: köpt 1990 och i konkurs samma år.

Peter Monteverdi hade en väl utvecklad känsla för automobil stil. Han visste vad han ville ha och han kände sina begränsningar. Han byggde till exempel aldrig några egna motorer eller växellådor.

Men Monteverdi-produktionen bestod inte heller bara av upphottade Mercedes S-klass och Ford Granada utan också av riktigt egna bilar.

Det var på Frankfurt-salongen hösten 1967 som han visade sin första egna kreation för landsvägsbruk, Monteverdi High Speed 375. Egen och egen förresten; karossen var ritad av italienska Frua och motorn var en 7,2-liters Chrysler Hemi kopplad till en automatlåda.

Ramen var en fackverkskonstruktion med de Dion-bakaxel, servostyrning och skivbromsar. Karossen byggdes i Italien av Fissore.

Farligt nära 300 km/tim
1970 kom den busballa Hai 450 SS med mittmotor, också den från Chrysler och 450 hästkrafter stark. Toppfarten påstods ligga farligt nära 300 km/tim men någon försäljningssuccé blev det inte. Bara några få exemplar byggdes.

Under större delen av 70-talet kunde hugade excentriker köpa 375/4 Limousine, en vasst formad fyrdörrarsvagn med superprestanda. Ett par andra modeller med helt Monteverdi-specifika karosser visades också men mot slutet av 70-talet sjönk intresset för dessa vagnar och Peter Monteverdi ägnade sig åt andra biläventyr.

Fyrhjulsdrivet blev något av en specialitet och 1976 lanserade han modellen Safari, som var avsedd att ta upp kampen med Range Rover. Den saken lyckades inte så väl, men när Monteverdi byggde om en Range Rover till fyrdörrarsbil fick han in en fullträff.

Detta var 1980 och Range Rovers egen fyrdörrarsversion kom först 1982, enligt vissa uppgifter något som Monteverdi tjänade en hel del pengar på.

1977 kom Sierra, en fyrdörrars personvagn med former som var en mix av samtida amerikanska och BMW. Också i denna vagn användes en Chrysler-V8. Ett år senare presenterades en cabrioletversion av Sierra.

Stort museum
Intresset för dyra schweiziska specialbyggen var aldrig på topp och en bit in på 80-talet upphörde därför firmans biltillverkning.

Men än idag, elva år efter Peter Monteverdis bortgång, finns hans museum kvar i de gamla lokalerna i Basel-förorten Binningen. På tre våningsplan kan man se 70 (!) Monteverdi-bilar plus spridda skurar av Ferrari, Corvette och annat sportigt.

Dessutom visas här 11 000 modellbilar, uppradade i sterilt vita vitrinskåp. Ett udda museum som öppnar för den entusiast som kommer ihåg att ringa och boka tid. Så många sällsynta 70- och 80-talare finns knappast samlade någon annanstans.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.