Nästa artikel
Ny elbilsmotor från Bosch
Nyheter

Ny elbilsmotor från Bosch

Publicerad 2 september 2013 (uppdaterad 4 september 2013)
110 hk stark, 32 kg tung och yttermått som en skolryggsäck! Klart är att elmotorerna öppnar nya möjligheter för bilindustrin.

Bosch lanserar nu en kompakt kraftfull elmotor med upp till 110 hk (80 kW) för hybrider och elbilar. Motorn har beteckningen SMG 180/120 är ytterst kompakt, trots sin ansenliga effekt. Den måste inte vara placerad vid förbränningsmotorn utan kan också monteras på ett fordons bakaxel. Detta möjliggör för ett fyrhjulsdrivet system där bilens framaxel drivas av förbränningsmotorn medan den bakre axeln drivs av den elektriska motorn. Bosch hävdar att motorn är underhållsfri och inte innehåller några mekaniska slitdelar som måste kontrolleras eller bytas regelbundet. Bland de första bilarna som får den nya motorn finns nya Smart Fortwo och Fiat 500E.

 

Diskutera: Är eldrift framtiden?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-02 12:51
saabnisse

Kapten, om man som det står i texten placerar motorn vid bakaxeln och har en förbränningsmotor till framaxeln behöver man ju inte batterier för 50 mil.
Det skulle ju kunna bli en ganska billig hybridkonstruktion.
Men det är ju förstås inget nytt, det finns ju redan.
I Volvos fall till ett kraftigt överpris!

#2 • Uppdaterat: 2013-09-02 14:00
Mistro

Kommer aldrig att fungera eftersom att det inte finns batterier som är tillräckligt bra för det vet ju absolut alla att ett batteri aldrig kan bli bra nog om den skall användas i en bil.
Kanske i framtiden,..kanske aldrig men vem vet?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-02 14:15
mcregor (ej verifierad)

Räckvidden på en uppladdning kan nog mycket väl räcka för många av oss men livslängd på batteriet i kombination med utbytespris är nog ännu intressantare att få veta. Jag personligen skulle klara minst 90 % av mitt resebehov med en elbil som kan gå typ 10--12 mil på en uppladdning. Ja - för att täcka kanske 80 % av behovet skulle det säkert räcka med 5-6 mils räckvidd. Men - hur länge kommer batterierna att fungera, vilken garanti lämnar tillverkarna och vad kostar det den dag dom inte längre fungerar tillfredställande ? Kan man t ex byta enskilda celler om det bara är ett sådant fel ?

#4 • Uppdaterat: 2013-09-02 14:57
PREVIA

Nästan på kilot samma vikt som Teslas elmotor som även sitter i Toyotas RAW 4EV.
Mellan 37 och 48 mil kan man nå i Tesla utan mellanladdning vilket är bra.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/battery
Den här typen av elmotor har man inom industrin fast då utan permanentmagneter som i dessa elmotorer, servicen på dessa motorer inskränker sig till lagerbyte vart tionde år trotts att de flesta motorerna går dygnet runt .

#5 • Uppdaterat: 2013-09-02 21:07
Pender

Ja, är mitt svar. Dock är jag skeptisk till Bosch. Den som lever får se. (Finns asiater som tar hem spelet. Tyvärr.)

#6 • Uppdaterat: 2013-09-02 22:30
saabnisse

Kapten, du har tydligen tagit för vana att försöka provocera, varför förstår jag inte.
Jag svarade på ditt inlägg och det var absolut inte någon form av anmärkning utan enbart något som kunde ge en fortsatt diskussion.
Jag förstår inte riktigt din sista mening, men jag antar att det är någon sorts gliring?
Jag bryr mig inte om det och tycker att vi kan ha en vänlig formulering i våra kommentarer.

Men jag har läst artikeln och kan citera:
" Detta möjliggör för ett fyrhjulsdrivet system där bilens framaxel drivas av förbränningsmotorn medan den bakre axeln drivs av den elektriska motorn."

När det gäller "underhållsfritt" håller jag helt med dig.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-02 22:58
Mistro

Vad menar du "kapten"?,..gillar du inte när jag gnäller som alla andra?
Lite ironi kan väl knappast bita på en härdad man som dig?
Efter all skit som ständigt kastas på elbilar så kan väl knappast mina försök till att lätta upp stämningen göra någon skillnad?
Men ja ber ändå om ursäkt eftersom att du tog illa vid dig och när allt kommer omkring så anande jag ändå ett positivt skimmer ifrån din sida på området.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-03 00:51
PREVIA

Även bilar från början på tvåtusentalet har batterier som klarar 15-17 mil om man utjämnar batterierna vart femte år.
http://m.youtube.com/#/videos?&desktop_uri=%2Fvideos
Nyare batterityper kan klara sig längre.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-03 09:48
Mistro

Nej "Kapten" ,..jag har inte anat någon tidigare optimism gällande elbilar ifrån dig utan snarare tvärtom och denna åsikt har du liksom många andra förståss rätt att ha liksom jag hoppas att jag får ha min.
Min åsikt är alltså ( om det inte varit tillräckligt tydligt ) att elbilen alltid har fått för mycket obefogad kritik.
Denna kritik menar jag inte hade funnits om biltillverkarna hade velat att satsa på tekniken.

Utav allt som pratats om detta här så är min samlade åsikt fortfarande den samma nämligen att det alltid blir suck och stön när en elbil kommer på tal.
Det är alltid som bäst: Jo det kan väl fungera i framtiden ....om bara räckvidden blir bättre,fler laddstationer,priserna lägre,livstids garanti på batterierna o.s.v os.v

Nu utvecklades inte tråden direkt så som jag trott och det är ju roligt men i min värld är det inte själva motorn i en elbil som alltid begränsat utan de berömda batterierna.
Vem ifrågasätter att det finns bra elmotorer som även kan driva en elbil?
Ointresset i detta var också en anledning till mitt trötta inlägg som jag som sagt har bett om ursäkt för.

#a • Uppdaterat: 2013-09-03 10:32
Mistro

Åter igen "Kapten" så NEJ,..jag läser inte dina inlägg dåligt men det intryck som jag har fått utav dina inlägg är att de är över lag negativa vilket jag också har förklarat förr.
Det spelar liksom en stor roll VAR man lägger trycket i sin story och JAG har tolkat dig som motståndare till det mesta vad gäller elbilar men som vanligt så handlar det inte om vad jag eller du tycker utan vi blir tvingade till att accpetera läget som det är i frågan.

Det läget är att biltillverkarna INTE vill ha någon större andel elbilar i produktion då de kommer att förlora en massa pengar på detta även om de tar bra betalt för service.

Sen är jag dessutom själv också frågande till hur och när omvärlden skall kunna acceptera elbilen efter så många år.
Ta bara vilken motorträff som helst och se vilken enorm entusiasm som brinner där för jättemotorer som helst skall låta så att trumhinnorna spricker. Ta hela Mc-världen med enorma H-D som jag personligen har svårt att se vitsen med,men intresset är solitt och kommer troligtvis aldrig att ändras.

Betänker man sedan hela transportsidan,lantbruk,flyg o.s.v som är beroende utav det flytande bränslet så får man en bild utav vår rädsla för att den stora och stygga elbilen skall kunna förändra något.

Själv vill jag bara ha ett alternativ till den mer vanliga bilen men elbilen har som vi alla borde vara överens om inte direkt samma spelregler.
Kommer den dagen som det inte kostar en förmögenhet att skaffa mig en elbil även om den inte klarar mer än 10 mil på en laddning men den måste som sagt gå att lösa.
Tills den dagen så får jag öva mig på en elmoppe och kanske en elmotorcykel. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.